Grønt lys til sympatiblokade mod Ryanair

En kommende sympatiblokade af Ryanairs fly i Københavns Lufthavn er på ingen måde i konflikt med EU's principper om fri konkurrence.

- Nej, det er ikke i konflikt. Faktisk tværtimod. Der er plads til den danske model. Der er plads til at arbejdsmarkeds parter tager et ansvar for, hvordan arbejdet udføres, siger Margrethe Vestager med klar henvisning til den verserende sag mellem Ryanair og den danske fagbevægelse.

Sådan lyder den klare melding fra øverste sted - nemlig fra EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, til DR Nyheder.

En melding, der bestemt ikke huer Ryanairs topchef, Michael O'Leary, der gæstede København i forrige uge, og som mener, at konflikten er utvetydig klar, og at det vil ende med at tage livet af den danske model:

- Ultimativt vil den danske model ikke kunne overleve, hvis den stilles over for de europæiske regler om fri konkurrence og fri bevægelighed inden for varer og arbejdskraft. Men vi vil da helst ikke have, at det kommer så vidt, lyder det kampklart fra Michael O'Leary.

Ryanair agter nemlig at bruge de fornødne kræfter på at føre sagen for EU-domstolen, hvis de skulle tabe den verserende sag i den danske Arbejdsret.

Men Ryanairs topchef skal altså ikke vente opbakning fra den tidligere danske økonomiminister, der nu sidder i spidsen for fri og fair konkurrence i Europa.

- Der er plads til i Europa, at man kæmper for sin sag. Vi har ikke blodig fri liberalistisk konkurrence. Vi har et fair marked, hvor vi sørger for ordnede forhold, og det er sådan, jeg synes, det skal være, lyder det kontant fra den danske EU-kommissær.

Michael O'Leary tror dog fortsat, at EU-domstolen ville give Ryanair medhold i, at konflikten strider imod hele EU's ide.

- Jeg tror, EU domstolen vil indtage et andet synspunkt. Hjørnestenen i EU er arbejdskraftens frie bevægelighed. Den danske model vil ikke kunne opretholdes, siger O'Leary.

Men Vestager tager en sag ved EU-domstolen med ophøjet ro. Ryanair vil ikke få held til at slå den danske model ihjel, lyder det.

- Vi er trygge i forventningen om, at den danske model, den kan være der. Og så kan vi samtidig have konkurrence på ordnede vilkår, siger Margrethe Vestager.

Der er i grove træk kun to måder, Ryanair kan få prøvet sin sag ved EU-domstolen på.

Enten skal EU-Kommissionen anlægge en sag, fordi man mener, Danmark behandler Ryanair forkert.

Eller også skal en dansk retsinstans sende sagen videre til Bruxelles. Og lige nu er der altså ikke meget, der tyder på, at det bliver Margrethe Vestagers skrivebord, der sender sagen videre.

Arbejdsretten er fortsat i gang med at behandle sagen, hvor fagbevægelsen ønsker at få blåstemplet en sympatiblokade mod Ryanairs fly på basen i København. En sådan blokade vil forhindre, at Ryanair kan flyve ud af København.

Blokaden er på tale, fordi flypersonalet om bord på Ryanairs fly ikke arbejder under danske overenskomster. Det er kutyme for Ryanair, at cirka halvdelen af flypersonalet arbejder under såkaldt ordnede løn- og arbejdsvilkår på Ryanairs egen overenskomster.

Men den anden halvdel er ansat via bureauer på kontraktansættelser, som kritiseres for meget lav løn, ingen betaling under sygdom og ferie samt egenbetaling for uniform og id-kort. Derudover begrænser kontrakterne personalets ytringsfrihed.

Arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet har tidligere over for DR Nyheder kaldt ansættelseskontrakterne for "slavelignende forhold".

Næste møde i Arbejdsretten mellem de stridende parter er den 20. maj.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik