Politikere giver fordelagtigt "grønt lys" til el-taxaer i København

København vil reducere CO2-udledningen, og nu er et tiltag om el-taxiholdepladser på attraktive steder i København vedtaget i budgetplanen for 2020.

Foto: Malene Anthony Nielsen/Ritzau Scanpix

København er en by med mange biler, og mange af dem er taxaer.

Fra næste år skal taxaerne i hovedstaden have et skub i en grønnere retning, når der bliver etableret 50 taxiholdepladser, som kun kan bruges af el-taxier.

- Vi giver en fordel til de taxiselskaber, der går forrest med omstillingen fra diesel- og benzinbiler til el-biler. Det vil have en positiv effekt på både CO2-udledningen og den alt for høje luftforurening i København, siger Mette Annelie Rasmussen, Radikale venstres gruppeformand i Borgerrepræsentationen.

Læs også Røde partier stiller krav: Flere grønne tiltag og dyrere parkering

Det vil være de tre populære opsamlings- og afsætningsområder Hovedbanegården, Nørreport Station og Højbro Plads, som skal fordele de 50 el-holdepladser.

- På den måde kan vi gøre det mere interessant for taxibranchen at blive aktive i den grønne omstilling, siger Mette Annelie Rasmussen.

Forslaget som er blevet vedtaget, kommer fra Radikale Venstre, og det er første gang at en kommune i Danmark stemmer sådan et initiativ igennem for at skubbe på den grønne dagsorden.

Taxi-direktør hilser fordel velkommen

Dantaxi, som allerede er hoppet med på den grønne bølge, har lige nu 41 el-taxier og en 1 brint taxi, og de hilser det nye tiltag velkomment med fremstrakte arme. Dog håber Carsten Aastrup, direktør i Dantaxi, at politikerne vil gå et sidste stykke for den grønne omstillings skyld.

I en pressemeddelelse på Dantaxi 4X48’s hjemmeside skriver han, at man hos Dantaxi ”efterspørger politiske løsninger, der kan gøre det attraktivt for vognmanden at omstille driften her og nu."

- Helt konkret foreslår vi, at der i byerne åbnes for el-taxier i busbanerne, at der indføres et tilslutningsbidrag for etablering af nye og hurtige ladestandere, og at der indføres et tilskud til anskaffelse af bilen, indtil el-bilerne kommer ned i pris, så de er på niveau med en konventionel taxi, siger Carsten Aastrup.

Læs også Lydløst og grønt: Patienter bliver hentet i elbiler

Mette Annelie Rasmussen synes, at efterspørgslen fra Dantaxi er positiv og viser, at erhvervslivet er klar til en grønnere udvikling.

Hun pointerer også, at der skal være mere lempelige forhold for el-biler generelt.

- Nu er vi startet et sted, og det er klart at det skal gøres attraktivt at vælge elbiler og en grønnere og mere klimavenlig omstilling. Vi vil også kigge nærmere på, om der skal være specielle baner for dem som kører el-bil, siger Mette Annelie Rasmussen til TV2 Lorry.

Fakta om el-taxi modellen

Der er afsat 1 million til indsatsen med 50 el-taxipladser i København

1 taxi kører i gennemsnit 100.000 km. årligt

Hver taxi som omstilles til el vil udlede 7-8 tons mindre CO2 årligt

En omstilling af alle taxier i København vil på sigt kunne betyde 20.000-35.000 tons mindre CO2-udledning

Tiltaget er inspireret af Amsterdam, som giver fordele til emissionsfri taxier og har på nuværende tidspunkt over 800 emmisionsfri taxier.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik