Grønne partier raser: Kulsort korstog mod miljøvenlig transport

Flere partier på Københavns Rådhus foreslår roadpricing for at reducere biltrafikken i København efter regeringens hovedstadsudspil.

Ninna Hedeager kalder regeringens udspil miljøfjendsk. Foto: Lars Laursen - Ritzau Scanpix

Et kulsort, ideologisk korstog mod miljøvenlig transport med en fejlagtig tilgang til fremtiden.

De grønne partier på Københavns Rådhus er alt andet end imponerede over miljøambitionerne i regeringens hovedstadsudspil.

Det er kulsort og den helt forkerte vej at gå.

Ninna Hedeager Olsen

Torsdag annoncerede regeringen deres visioner for hovedstadsområdets fremtid - en fremtid med store investeringer i motorveje og privatbilisme.

Men det er en fejlagtig tilgang til fremtiden, mener teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten:

- Tidligere har regeringen skubbet på bilsalget ved at nedsætte registreringsafgiften. Og med den nye plan for udviklingen af trafikken i hovedstadsområdet fortsætter regeringen med at gøre bilen til det foretrukne valg for pendlerne fremover. Det er kulsort og den helt forkerte vej at gå.

- Det vil blot forværre problemerne med luftforurening, trængsel og udledning af CO2. I stedet burde regeringen satse på bedre forhold for cyklisterne og på bedre og billigere kollektiv transport, siger hun.

Direkte miljøfjendsk

Borgmesteren påpeger, at regeringens visioner mangler tiltag, der fremmer grøn transport som supercykelstier og letbaner.

Regeringen fører et ideologisk korstog mod de miljøvenlige transportformer.

Ninna Hedeager Olsen

- Det er meget tydeligt, at regeringen fører et ideologisk korstog mod de miljøvenlige transportformer. De handler bevidst mod alle anbefalinger fra førende trafikforskere, når de ikke satser mere på cykler og kollektiv transport, siger Ninna Hedeager Olsen

- Det klinger derfor hult, når regeringen kalder sig grøn og påstår, at de vil gøre noget for at nedbringe luftforureningen og udledningen af CO2. Planen er jo nærmest direkte miljøfjendsk, mener hun.

Også Radikale Venstre giver regeringens udspil en hård medfart:

- Regeringen vil have flere biler ind gennem København og ser tilsyneladende stort på, at københavnerne skal leve med mere støj, møg og luftforurening. Løsningen er ikke flere biler, men derimod bedre kollektiv transport og bedre muligheder for cyklister, siger Mette Annelie Rasmussen, der er teknik- og miljøordfører og gruppeformand.

Holdningen deles af SF.

- Det forslag, regeringen kommer med, går den forkerte vej. Vi er i en situation, hvor individuel biltransport i de tætte byområder er for pladskrævende. Vi skal finde andre løsninger, og de løsninger kan være cyklisme, offentlig transport og måske teknologier, vi ikke kender endnu, siger gruppeformand Klaus Mygind.

I regeringens hovedstadsudspil lægges der blandt andet op til en udvidelse af både Hillerødmotorvejen og Frederikssundmotorvejen, muligheden for at bygge en helt ny Ring 5-motorvej samt en østlig ringvej langs Øresund til Nordhavn.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik