Står det til en række oppositionspartier, skal der stilles langt strengere miljømæssige krav til lastbiler, busser og store varevogne, når de færdes i København. Foto: Linda Kastrup - Ritzau Scanpix

Grønne partier kræver skærpede regler for lastbiler i hovedstaden

Der skal stilles langt strengere miljøkrav til lastbiler, busser og store varebiler, der kører i hovedstadsområdet, mener grønne partier.

Det er tid til luftforandring i København.

Fremover skal luften i hovedstaden være renere, og det skal ske ved at pålægge dieseldrevne lastbiler, busser og varevogne, der kører inden for Københavns miljøzone, endnu strengere krav i forhold til udledning af forurenende stoffer.

FAKTA: MILJØZONEN I KØBENHAVN

  • Miljøzonen i København blev oprettet i september 2008, og var den første miljøzone, der blev oprettet i Danmark.
 
  • Miljøzonen dækker næsten hele Københavns Kommune og hele Frederiksberg Kommune.
 
  • Lastbiler, busser og store varevogne skal overholde et EU-krav fra 2005 og 2006 (Euro 4-normen) om udledning af forurening for at få lov til at køre inden for zonen.

Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet

Det mener en række grønne partier, der har fremsat et forslag om at opdatere reglerne for miljøzonerne i Danmark.

Forslaget er fremsat af Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet.

Humlen i udspillet er, at alle lastbiler, busser og store varevogne inden 1. juli næste år skal leve op til de allernyeste EU-krav om partikler i udstødningen, før de kan bevæge sig ind i danske miljøzoner som eksempelvis København og Frederiksberg.

- Luften i København er stadig alt for beskidt mange steder, og vi ved, at en stor del af det kommer fra vejtrafikken. Derfor mener vi, at reglerne for vores miljøzoner skal opdateres, siger Ida Auken, der som miljøordfører for Radikale Venstre har været med til at fremsætte forslaget.

Som det er lige nu, skal køretøjerne leve op til EU-krav, der stammer fra 2005 og 2006. De krav er for længst uddaterede, mener Ida Auken.

- Jeg synes, det er uambitiøst, at vores krav er så forældede. Danmark er kendt for at være et land, der går forrest ved grøn energi. Vi har teknologien til at gå skridtet videre. Så selvfølgelig vil det også være økonomisk fornuftigt, det er jeg overbevist om, siger hun.

Læs også 1700 dødsfald sættes i forbindelse med luftforurening

I går slog en tysk domstol fast, at op mod 70 byer nu lovligt kan forbyde dieselbiler i centrale bydele for at nedbringe luftforureningen. De tyske byer kan fra 1. juli 2019 kræve, at lastbiler, busser og store varevogne lever op til den nyeste EU-lov, Euro 6-normen, før de må køre i byerne.

På kortet herunder kan du se den nuværende miljøzone i København

Kan blive dyrt for københavnske vognmænd

Luften i København er stadig alt for beskidt mange steder, og vi ved, at en stor del af det kommer fra vejtrafikken.

Ida Auken, miljøordfører for Radikale Venstre

Hos erhvervsorganisationen Dansk Industri er man dog skeptisk over for det fremsatte forslag.

Her påpeges det, at mange lastbiler ikke bare kan efteropgraderes, så de lever op til den nyeste euronorm.

- Man ikke bare kan skure et partikelfilter på alle lastbiler, så de lever op til euronorm 6. Der vil være mange lastbiler, der ikke kan opgraderes med et nyt partikelfilter. Så skal vognmænd ud og købe helt nye lastbiler, og så bliver det dyrt, siger Rune Noack, der er seniorchefkonsulent hos DI Transport.

Han forklarer, at man i 2014 lavede beregninger, der viste, at det kostede mellem 35.000 og 70.000 kr. pr. lastbil at eftermontere udstyr, der begrænser partikeludledningen. Men på en række lastbiler er denne opgradering altså ikke mulig.

- Vi har forståelse for de sundhedsmæssige hensyn bag forslaget, men vi mener, at man bliver nødt til at analysere ting mere grundigt, da partikler kommer fra mange kilder, ikke kun transport. Lad os få regnet på tallene og set på, hvad den rigtige måde er, inden man udskriver regningen, siger Rune Noack.

Læs også Frank Jensen vil forbyde nye dieselbiler i København

Ida Auken (tv.) og en række partier foreslår, at tunge køretøjer skal være grønnere for at få lov til at køre i København. Miljøminister Esben Lunde Larsen (th) vil iværksætte beregninger. Foto: Sarah Christine Nørgaard - Ritzau Scanpix

Minister afviser – men er klar til at lave beregninger

Ved gårsdagens første behandling af forslaget afviste Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen, Venstre, at bakke op om det fremsatte forslag.

Fra talerstolen i Folketingssalen forsvarede han det med, at de foreslåede skærpelse mod transportvirksomhederne er for vidtgående.

- Euro6-normen trådte i kraft for blot fire år siden for lastbiler og busser, og for blot to år siden for store varebiler. Omkostningerne kan derfor blive høje for vognmænd, der er nødsaget til at fremskynde udskiftningen af partikelfiltre og eller købe helt nye lastbiler, lød det fra ministeren.

Ministeren vil dog sætte gang i beregninger, der skal kortlægge omkostningerne ved at skærpe kravene til transportkøretøjer i miljøzoner.

- Regeringen kan ikke støtte forslaget, men vil dog gerne iværksætte beregninger for at vurdere, om der kan foretages en mere hensigtsmæssig opdatering af miljøzonereglerne. Når vi har set på de samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser af en ændret euronorm, vil vi forholde os til, hvordan det skal se ud, siger han.

Og selvom Ida Auken selvfølgelig hellere havde set, at minsteren bakkede op om forslaget, så glæder hun sig over, at der nu bliver sat fokus på sagen.

- Nogle gange må man tage, hvad man kan få. Så vi vælger at glæde os over, at ministeren nu sætter gang i beregningerne. Og så er jeg sikker på, beregningerne viser, at det er både en miljømæssig, sundhedsmæssig god ide at få stillet strengere krav til tunge køretøjer i store byer, siger miljøordføreren.

FAKTA: HVAD ER EURONORMERNE?

  • Siden 1993 har Euro-normerne reguleret vægten af partikler i udstødningen.
 
  • Et køretøjs euronorm fortæller, hvilket EU-direktiv om forurening bilen lever op til. Direktivet sikrer, at køretøjet overholder en række miljøkrav.
 
  • Euronormerne sætter en maksimumgrænse for en række stoffer, som biler sender ud. Alle nye biler, der sælges i EU, må altså ikke forurene mere end det tilladte.
 
  • Den seneste euronorm er Euro6, som stammer fra 2015. Det betyder, at biler bygget i 2015 eller senere skal overholder reglerne fra dette direktiv.
 
  • I dag er der miljøzoner i København og Frederiksberg samt tre andre byer i landet. Her er kravet, at lastbiler og busser som minimum lever op til Euro4-normen eller har et tilsvarende partikelfilter. Euro4-normen stammer fra 2005 og 2006.



Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet