Gratisaviskrig vil kræve flere ofre

Gratisaviskrigen, der hidtil har kostet de danske bladhuse langt over en mia. kr., kom onsdag et skridt nærmere sin afslutning, da JP/Politiken afhændede sin stærkt tabsgivende gratisavis 24timer til MetroXpress mod en 24,5 pct. aktiepost i Metro.

MetroXpress, der nu udgiver både sin egen gratisavis og
24timer, bliver dermed den suverænt største aktør på det danske
marked for gratisaviser. Med mere end én million daglige læsere
mener Metro, at man kan tilbyde et produkt, som ikke alene
bliver markedsledende, men også direkte kan tage kampen op mod
tv- og radioannoncering.

Men kampen om det danske marked er
langtfra slut og kan kræve flere fornuftsægteskaber, skriver
dagbladet Børsen torsdag. For JP/Politikens kapitulation på
gratisavisområdet vidner om, hvor svært det er at få fornuftig
økonomi i gratisaviser.

»De har ikke kunnet tjene penge på et
tidspunkt, hvor konjunkturerne var gode og annoncemarkederne i
vækst,« påpeger John G. Sørensen, medieekspert hos
konsulenthuset PricewaterhouseCoopers til Børsen. Der er da også
tegn på, at gårsdagens begivenhed har fået konkurrenterne til at
overveje, om de skal fortsætte deres enegang.

Selv Nyhedsavisen,
hvis ankomst i 2006 udgjorde hele anledningen til aviskrigen, er
åben over for partnerskaber, siger bestyrelsesformanden til
Børsen.»Vi har ikke en idé om, at vi ikke vil samarbejde. Der
kommer til at ske yderligere ting på avismarkedet i 2008, og jeg
er overbevist om, at samarbejde er godt,« lyder det fra Svenn
Dam til Børsen.