Godt nyt til indenrigsrejsende i lufthaven

Et stigende antal rejsende presser Københavns Lufthavn, men nu får indenrigspendlerne lov til at springe køerne over

 

Det har været særlig vigtigt for vores daglige pendlere, at de har kunne forudse ventetiden i lufthavnen

Kasper Hyllested

Københavns Lufthavn er udfordret af et stadig stigende antal rejsende, og 2015 blev femte rekordår i træk med 26,6 millioner passager. 

Manglende plads på bagagebåndene og længere køer ved sikkerhedskontrollen har således fået lufthavnen til at love udvidelser og ansættelser i det kommende år, men nu er der endnu en håndrækning på vej. 

Transportministeren har netop godkendt planen om et særligt spor til indenrigspendlerne, så denne gruppe passager kan springe de lange charterkøer over ved sikkerhedskontrollen. 

- Vi ved godt, at der er dage, hvor folk står i lange køer, og det er vi rigtig kede af. Men vi er udfodret lige nu. Planen er, at vi vil udvide kapaciteten, så vi i fremtiden kan rumme op til 40 millioner rejsende, og det her er et af flere tiltag, fortæller pressechef Kasper Hyllested. 

Læs også Lufthavn til kamp mod lange ventetider i sikkerhedskontrol

Når beslutningen har været rundt om ministerens bord, så skyldes det, at EU-reglerne foreskriver, at lufthavne skal behandle deres rejsende ens.  

Alligevel har man besluttet, at udvidelsen kan gennemføres inden for lovens rammer. 

- Det har været særlig vigtigt for vores daglige pendlere, at de har kunne forudse ventetiden i lufthavnen, og det vil vi gerne imødekomme. Vi arbejder på højtryk lige nu, for at få gjort noget ved dét, siger Kasper Hyllested. 

Han kan endnu ikke fortælle, hvornår udvidelsen vil være klar. 
 

Læs også Minister vil tvinge lufthavn til kortere ventetid

Københavns Lufthavn er i de seneste fire år faldet på den anerkendte Skytrax-liste over verdens bedste lufthavne. 

I 2012 lå den danske lufthavn nummer 12, men den er nu nede på plads nummer 18. 

Det skyldes dog ikke kun længere ventetider, mener Kasper Hyllested.

- Vi vil altid gerne ligge nummer et, men det handler også om, at der er kommet en række nye lufthavne rundt om i verden. Vi ligger fortsat i top, når man måler på effektivitet, og vi har en af verdens bedste sikkerhedskontroller, men hvis det skal fortsætte, så er det klart, at vi har brug for mere plads.