Godt nyt: DSB's dieselmonstre skal svine mindre

DSB's diesellokomotiver er de største forureningssyndere på jernbanen. Nu har DSB reduceret forureningen fra de gamle ME-Lokomotiver markant.

Tager man en tur henover Dybbølsbro i København og et diesellokomotiv pruster forbi nedunder, vil man kort efter kunne mærke en skarp og kraftig lugt i næseborene.

Det er osen fra et diesellokomotiv man kan lugte. Osen er både sort og tyk, og så er den jernbanenettets største forureningssynder.

I august måned stod TV 2 Lorry netop på Dybbølsbro med Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd og snuste til en sod sky.

- Sådan et tog, kan sagtens få den lokale luftforurening til at stige med en faktor 50 eller 100. Når vi kan lugte det, er der ekstremt høje niveauer, sagde Kåre Press-Kristensen.

DSB har siden 2013 arbejdet på at reducere deres udledning af forurenende partikler. Nu kan de reducere niveauet med 80 procent.

Ny reduktion af DSB's ultrafine partikler

Osen fra et diesellokomotiv indeholder såkaldte ultrafine partikler. Partikler der er så bittesmå, at de nemt bliver optaget i kroppen, hvis man trækker vejret midt i osen.

- Når man inhalerer de her partikler, spreder de sig igennem lungernes fineste forgreninger og bliver fordelt rundt i kroppen med blodet. De er også så små, at man kan optage dem i næseslimhinden, hvorfra de vandrer direkte ind i hjernen, fortæller Kåre Press Kristensen fra Det Økologiske Råd.

En stor os-synder er DSB's gamle diesellokomotiver, ME-lokomotiverne. DSB har igennem flere år gennemført adskillige tiltag, for at nedbringe forureningen fra ME-lokomotiverne. Det har resulteret i, at man siden 2013, har halveret antallet af ultrafine partikler fra ME-Lokomotiverne.

Nu er DSB klar med nye tal for deres partikeludledning. En reduktion på 80 procent, lyder det, sammenlignet med niveauet i 2013. Det er lykkedes ved at udskifte brændstofdyser og cylinderenheder.

- Det medfører en mere effektiv forbrænding i motoren. Vi udleder markant mindre sort røg og lugt af diesel, vi opnår en mindre reduktion af energiforbruget og en markant reduktion i forbruget af smøreolie, siger DSB's miljøchef Jesper Mølgård i en pressemeddelelse.

Det Økologiske råd er begejstret

De ultrafine partikler kan have sundhedsmæssige konsekvenser, både hvis man udsættes for dem i korte eller længere perioder. På kort sigt er folk med for eksempel luftvejslidelser og astma særligt udsatte overfor partiklerne. På længere sigt bidrager forureningen også til en øget risiko for at udvikle kræft.

Det kommer nok ikke bag på nogen, at Økologisk Råd er begejstrede for nyheden.

- Det er rigtig godt, at DSB har gennemført alle disse tiltag, der nedbringer forureningen, siger Kåre Press-Kristensen.

Og fortsætter:

- Vi anerkender også, at man igen har taget et stort skridt i den rigtige retning, men man kunne heller ikke være andet bekendt overfor både passagerer og personale, der ellers skulle indånde den her forurening, siger han.

For at reducere partikeludledningen kræver det at man ombygger de gamle ME-Lokomotiver. DSB forventer at alle deres ME-lokomotiver er udbygget inden udgangen af næste år.

DSB oplyser samtidigt, at der lige nu ikke er andre tiltag på vej til at reducere partikeludledningen yderligere, eftersom der ikke findes løsninger på markedet, som gør det muligt. Det man gør lige nu, er altså det bedste man kan gøre, ifølge DSB.

Det næste skridt imod at reducere partikeludleningen bliver udfasningen af dieseltogene. DSB forventer at de første miljøvenlige eltoge bliver sat i drift i 2022. Med eltogene kommer man forureningen helt til livs.

Sådan har DSB reduceret partikeludledningen

2013   370.000 per kubikmeter

2014   160.000 per kubikmeter
​​​​​​
2018   70.000 per kubikmeter

Kilde: DSB
Målingerne er udført af Teknologisk Institut

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik