Godt nyt for buspassagererne: Ny terminal på vej i København

Snart kan det kaotiske stoppested for fjernbusser ved Hovedbanegården være fortid, viser en ny rundringning.

I årevis har buspassagerer til og fra København kæmpet med cyklisterne om pladsen, når de skal krydse cykelstien på Ingerslevsgade for at komme enten på eller af bussen.

Ofte har det ført til farlige situationer for trafikken i området over for DGI Byen.

- Det er ganske forfærdeligt, synes jeg. Jeg har dårligt knæ og er dårligt gående, og så er det endnu mere forfærdeligt, når man sådan skal styrte til siden, fordi der pludselig kommer en cyklist, siger Anette Korsager Nielsen, der netop er kommet ind med bussen fra Grenaa.

Men nu er der endelig lys for enden af busstoppestedet.

Efter en rundringning til partierne på Københavns Rådhus, kan TV 2 Lorry nemlig løfte sløret for, at hele Borgerrepræsentationen bakker op om at finde pengene til at bygge en helt ny busterminal allerede i de igangværende budgetforhandlinger.

Samtlige ni partier melder positivt tilbage, at det er en prioritet for dem at få afsat de nødvendige midler i budgetforhandlingerne, der indledes torsdag.

- Jeg synes da, det er fremragende, hvis der kan findes et flertal allerede nu. Men man skal også være rimelig kynisk, hvis man ikke synes, det er et problem, det der foregår i dag på Ingerslevsgade, lyder reaktionen, da vi overbringer nyheden om flertallet til Niels E. Bjerrum, Soc.dem., der er medlem af Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg.

Se TV 2 Lorrys indslag om sagen her. Artiklen fortsætter under videoen.

 

Busselskaberne bidrager gerne økonomisk

De københavnske politikere har netop modtaget en tilbundsgående VVM-undersøgelse af projektet, der skitserer tre forskellige modeller, hvor fjernbusserne flyttes fra Ingerslevsgade til en decideret terminal under Dybbølsbro.

Etableringen af en ny busterminal vil koste 75 millioner kroner. Heraf forudsætter undersøgelsen, at staten bidrager med halvdelen af finansieringen, så Københavns Kommune slipper med en pris på 38 millioner.

For de penge får man til gengæld 15 busholdepladser og en terminalbygning med ventefaciliteter, toilet og mulighed for en kiosk.

- Man kommer meget tæt på den nye sydhavnsmetro, der åbner om nogle år ved Fisketorvet, man er tæt på Hovedbanegården, der er en forbedret Dybbølsbro, der kommer en IKEA, og der kommer ungdomsboliger lige ved siden af. Det er et centralt knudepunkt i København, forklarer Niels E. Bjerrum om placeringen.

Men skal projektet gennemføres, er busselskaberne også nødt til at spytte i kassen for at finansiere driften af terminalen. Og den er de også med på.

- Det har vi sådan set ikke noget problem med, så længe det er rimelige penge, man skal betale for at anløbe sådan en terminal. Hvis forholdene kan gøres ordentlige og sikre for både passagererne på fjernbusserne, fodgængerne og cyklisterne, så er vi tilfredse nok med at betale for at bruge terminalen, siger Michael Nielsen, adm. direktør i Dansk PersonTransport, der er brancheforening for bus- og taxivognmænd.

Risikerer man ikke, at busselskabernes betaling for at bruge terminalen går ud over billetprisen for passagererne?

- Det vil jo i sidste ende på en eller anden måde kunne ses på de billetter, man køber som forbruger. Men jeg er ret sikker på, at de fleste gerne vil smide en tier ekstra for at komme til Aarhus eller Aalborg, hvis det betyder, de har nogle gode faciliteter til at komme til og fra byen her, siger Teknik- og Miljøudvalgsmedlem Niels E. Bjerrum.

Hvis Københavns Kommune og staten allerede i år når til enighed om at bygge den nye busterminal, forventes den at kunne stå færdig i midten af 2022. Og står det til de passagerer vi mødte i dag, kan det kun gå for langsomt.

- Det virker som en rigtig god idé for passagerernes sikkerhed. Så det virker som den perfekte løsning for politikerne at gøre det. Personligt er det også noget, jeg gerne ville betale lidt ekstra til billetten for, siger Lasse Jon Stensberg, inden han hopper ombord på bussen til Odense.

Som en del af budgettet for den nye busterminal er også indregnet en støjskærm mellem terminalen og naboerne på Carsten Niebuhrs Gade, fordi man alternativt risikerer at overskride støjgrænserne med den forventede stigning i busdriften frem mod år 2030.

Det siger de københavnske politikere om den nye busterminal

Lars Weiss, Socialdemokratiet: - Det skal løses, og når staten er med nu, er vinduet der for, at vi kan få løst det her problem. Det vil være en prioritering i budgetforhandlingerne.

 

Karina Vestergård Madsen, Enhedslisten: - Vi har i snart mange år ønsket en fjernbusterminal, så busserne kan komme væk fra Ingerslevsgade, og vi dermed kan få skabt et mere grønt byrum til glæde for både beboere på Vesterbro og københavnerne generelt.

 

Cecilia Lonning-Skovgaard, Venstre: - I de endelige forhandlinger må man se, om man skal langtidssikre yderligere ved at tænke ladestandere eller muligheder for at tanke brint ind i projektet. Men at vi skal have lavet anlægget og flyttet det hen, hvor der er plads til det, og de trafikale og sikkerhedsmæssige forhold er i orden, ville være fint.

 

Franciska Rosenkilde, Alternativet: - Jeg er glad for, at der nu foreligger et bud på, hvordan vi kan komme videre med den fjernbusterminal. Det ser vi i Alternativet frem til at dykke længere ned i og diskutere politisk, for vi skal have løst den gordiske trafikale knude, som busserne ved DGI Byen skaber.

 

Sisse Marie Welling, SF: - I SF bakker vi op om at flytte busterminalen. Den løsning, vi har nu, hvor man bliver sat af på en cykelsti midt på en trafikeret vej er simpelthen ikke holdbar. Det er til fare for både passagerer og cyklister. Det skal vi have ændret.

 

Jakob Næsager, Konservative: - Det ville være rigtig godt at fjerne busserne fra Ingerslevgade, hvor passagererne vælter ud fra cykelstierne og i stedet ned til Dybbølsbro Station, der har S-tog og også får metro. Det gør, at man hurtigt kan komme videre.

 

Carl Christian Ebbesen, Dansk Folkeparti: - Det har været et langvarigt ønske, at vi skulle finde en løsning på det her problem, og det vil være en prioritering for os i forhandlingerne.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik