Gnister og nattestøj i vente: Nu skal jernbaneskinnerne slibes

Rifler og bølger på skinnerne må lade livet, når skinneslibetoget, eller 'den gnistrende skinnedrage', som Banedanmark kalder den, vender tilbage til hovedstadsområdet.

Jernbanenettet skal slibes - og når det sker, er det ikke for sjov.

Hvert fald ikke for dem, som bor tæt på jernbanestrækningerne i det ganske land.

Ikke desto mindre er det igen tid til, at jernbanerne overalt i landet skal vedligeholdes.

Derfor tromler det støjende og gnistrende skinneslibetog, der er et af de specialtog, som årligt patruljerer på skinnerne, igen ud på jernbanenettet.

Og første stop er hovedstadsområdet.

TIDSPLAN: Her slibes skinnerne

8.-9. januar: København H-Københavns Lufthavn

 

9.-10. januar: Københavns Lufthavn

 

10.11. januar: Københavns Lufthavn-Valby

 

12.-13. januar: København H-Høje Taastrup

 

13.-14. januar: Ørestad-Høje Taastrup

 

I dagtimerne holder toget på Københavns godsbanegård.

 

Kilde: Banedanmark

Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

På det særlige tog sidder 32 nøjagtigt indstillede slibesten, som på turene får nærkontakt med skinnerne.

 
 
Foto: Peter Elmholt / Banedanmark

Er der ild i skinnerne?!

Det ligner næsten, at der er gået ild i skinnerne under toget, mens det står på, men når både gnister og støj igen har lagt sig, er sporenes levetid forlænget.

Toget sliber sig gennem de rifler og små bølger på skinnerne, som er med til at gøre togturen ekstra bumlet, og det betyder, at der er færre vibrationer i sporet fra de tonstunge lokomotiver og togsæt.

FAKTA: "DEN GNISTRENDE DRAGE"

  • Slibetoget er 95 meter langt og vejer 325 ton.
     
  • Toget har 32 slibesten, der hver især kan indstilles i forskellige vinkler, således at hver enkelt slibesten kan anvendes, hvor der er behov for at fjerne metal.
     
  • Togets højest tilladte kørehastighed er på 70 km/t på danske skinner. Slibningen foregår ved lav hastighed - mellem 3 og 9 kilometer i timen.
     
  • Skinneslibetoget bruges også efter en sporombygning til præventiv slibning af nyanlagte skinner, samt reprofilering af genanvendte skinner.

Kilde: Banedanmark

Slibedagene, som medfører væsentlig støj for dem, der bor i nærheden af jernbanenettet, er dog værd at tage med, lyder det fra Banedanmark.

- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats.

- Skinneslibningen er derfor et vigtigt led i Banedanmarks vedligeholdelsesstrategi og selv om en nats kørsel koster 165.000 kroner, så er der god økonomi i at sende skinneslibetoget rundt i landet, siger Pernille Skovrup, der er vedligeholdelsesleder i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

 
 
Foto: Peter Elmholt / Banedanmark

Bare rolig: Støjen lægger sig

Ifølge Banedanmark medfører slibningen, at skinnerne i en kort periode kan støje mere end vanligt.

Men når skinnerne er kørt til, daler støjen med op til 10 decibel, hvilket opfattes som en halvering af støjen, oplyser Banedanmark.

"Den gnistrende drage" besøger hver enkelt togstrækning mellem én og ni gange, og kan på en enkelt nat slibe mellem fem og seks kilometer skinner.

Det særlige tog kører om aftenen og om natten for at genere den almindelige togdrift mindst muligt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik