Rajeshwaran Kalaiselvan nåede ikke at opdage et stykke glaskår i IKEAs kyllinge-ret, som satte sig fast i ganen på ham. Foto: Rajeshwaran Kalaiselvan

Glasskår i IKEA-mad skar hul i kundes mund

Rajeshwaran Kalaiselvan var i IKEA for at købe ind til sin nye lejlighed, men et glasskår i maden ændrede gevaldigt på søndagshyggen.

En tur i IKEA Gentofte blev stoppet brat for Rajeshwaran Kalaiselvan og hans sambo, da frokosten var halvvejs overstået.

I middagsretten lå et glasskår, som han desværre ikke fik opdaget før det var for sent - og han havde skåret sig inde i munden på det. Og det var han ikke den eneste om den dag, da også en anden kunde havde fundet glasskår i sin mad.

Efter et par bidder kunne jeg pludselig smage og mærke blod i min mund, og så fandt jeg ud af, at der var et glasskår i min mad.

Rajeshwaran Kalaiselvan

- Efter et par bidder kunne jeg pludselig smage og mærke blod i min mund, og så fandt jeg ud af, at der var et glasskår i min mad, siger Rajeshwaran Kalaiselvan til BT.

TV 2 Lorry har i dag været i kontakt med den uheldige IKEA-gæst, som i dag var taget til læge for at blive undersøgt nærmere af frygt for, at han skulle have slugt nogle af glasskårene.

- Lægen sagde, at jeg nok har slugt nogle små stykker glas, som vil komme ud af sig selv. Jeg har haft en brændende følelse i brystet, men lægen kunne ikke se noget, da stykkerne er for små og vil komme ud af sig selv, siger Rajeshwaran Kalaiselvan til TV 2 Lorry kort efter sit lægebesøg.

Læs også Brødgigant tilbagekalder farligt brød

Han har samtidig fået at vide, at hvis han indenfor de næste par uger får feber eller bliver dårlig skal han opsøge lægehjælp igen.

Ingen skriftlig dokumentation

- Da det skete fortalte fortalte jeg IKEA-personalet, at jeg ville have dokumentation for, at der havde været glas i min mad. For hvis der sker noget med mig i de kommende dage, er jeg nødt til at kunne bevise, at det er sket på grund af glasskåret, siger han.

Jeg er stadig bekymret for, at de her sager skal i medierne, før de bliver taget alvorligt. Det kunne have ødelagt mit liv, men jeg har nok været heldig.

Rajeshwaran Kalaiselvan

Men det kunne han ikke få, da IKEA ikke har en procedure for, når den slags episoder sker. I stedet endte han med at skændes en halv time med personalet, og efterfølgende forlade restaturanten uden dokumentation.

Den procedure vil man dog ifølge kommunikationschef i IKEA Tina Lindhardt overveje at lave om på i fremtiden, men da man ikke før har haft lignende episoder, har det ikke været nødvendigt tidligere.

Læs også Glasskår i sovsen - supermarked kalder varer tilbage

- Vi tager sagerne meget alvorligt og vil kigge vores rutiner grundigt igennem, så vi kan forebygge at noget lignende sker igen. Vi vil aldrig løbe fra vores ansvar og lover at følge op på sagen overfor de berørte kunder, når vores interne undersøgelse er overstået, siger hun til BT.

Frygter det sker for andre

Den uheldige IKEA-kunde har fået at vide, at der kan gå alt fra to dage til to måneder, før han hører fra IKEA.

Overfor TV 2 Lorry fortæller Tina Lindhart, at IKEA i dag har været i kontakt med deres kunde. De undersøger fortsat, hvor glasset skulle være kommet fra, men arbejder ud fra en teori om, at et smadret glas i restauranten kan være årsagen, da der ikke arbejdes med glas i køkkenet.

Læs også Glasskår: Slik-gigant i Ballerup tilbagekalder stænger

Rajeshwaran Kalaiselvan bekræfter, at IKEA har henvendt sig til ham og beklaget forløbet i søndags, som selvfølgelig skulle have været håndteret anderledes.

- De har bedt mig om at komme forbi og få en undskyldning. Men de siger, at de ikke har fundet ud af årsagen til glasskåret endnu, siger han.

- Jeg er stadig bekymret for, at de her sager skal i medierne, før de bliver taget alvorligt. Det kunne have ødelagt mit liv, men jeg har nok været heldig.