Foto: Hofor

Foto: Hofor

Foto: Hofor

Foto: Hofor

1 af 4

Gigantisk boremaskine færdig under Østerbro

Tunnelboremaskinen Estrid har afsluttet sit arbejde i Østerbros undergrund efter godt tre måneder under jorden. Dermed er vejen banet for, at regnvand kan ledes ud i havet i stedet for at oversvømme byen.

Lidt slidte tænder og en rusten overflade, sådan dukkede tunnelboremaskinen Estrid op af jorden tirsdag eftermiddag.

De seneste tre måneder har den gigantiske boremaksine gnasket sig fra Lautrupkaj ved Svanemølleværket til Johan Svendsens Vej ved Strandvejsskolen.

Alt i alt 580 meter.

- Det her er et meget vigtigt skridt i at klimasikre Ydre Østerbro. Det er afgørende, at der en vandvej, som kan lede regnvandet ud, fortæller projektleder hos HOFOR, Kasper Juel-Berg.

Inden tunnelen er helt klar til at transportere regnvand fra boligområder ud i havet er der nogle tilslutninger, der mangler, og der bliver lavet en mindre tunnel hen mod Carl Nielsens Allé.

Men fra sommeren 2016 vil tunnelen allerede fungere og mindske risikoen for oversvømmelser, når der er kraftig regn over Ydre Østerbro.

Undervejs er Estrid stødt på hård og forurenet undergrund, men hun har tygget sig gennem alle forhindringer. Det skiver HOFOT i en pressemeddelelse.

- Da det aldrig er helt sikkert, hvad vi støder på i undergrunden, borer vi os langsomt og kontrolleret fremad. Undergrunden har været meget varieret, og vi har derfor haft nogle stop undervejs, men vi er kommet godt igennem, fortæller Rasmus Rasmussen, projektchef hos NCC, som i samarbejde med SMET Group er entreprenør på opgaven.

Tunnelen på Østerbro er HOFORs første regnvandstunnel i København. Men der er allerede planer om en række lignende tunneler blandt andet på Vesterbro, i Valby og i det nordvestlige København.

De er klimasikringens ’motorveje’, som hurtigt kan transportere en stor mængde regnvand væk fra byen.

Sideløbende starter HOFOR og Københavns Kommune på en række projekter, der skal forsinke vandet og lede det hen mod tunnelerne.

Først om 20-30 år er hele klimasikringen af København færdig, men allerede nu, har mindre tiltag som skybrudsriste i veje vist, at det kan afhjælpe problemerne.

Regnvandstunnel på Østerbro

• Østerbro tunnelen er 580 meter lang
• Diameter på røret er 2,5 meter
• Det er HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, der anlægger tunnelen
• NCC og SMET Group er entreprenør på projektet
• COWI er rådgiver på projektet
• Det koster HOFOR over 100 mio. kroner at anlægge tunnelen