Gentofte siger nej til lastbilfri zone i København

Gentofte har nedlagt veto mod Københavns planer om at holde den indre by fri for de tungeste lastbiler, skriver Politiken lørdag. Den nordlige nabokommune beskylder hovedstaden for at eksportere sine trafikproblemer i stedet for at foretage de nødvendige investeringer.

Omvendt beskylder København sin nabo for at stå i vejen for en plan, der ville redde menneskeliv - selv om planen kun ville berøre et lille hjørne af Gentofte Kommune.
- Det er helt langt ude, at de har seks centimeter på kortet, og så vil de forhindre os i at lave regler, der skal redde menneskeliv«, siger politisk ordfører Anne Vang (S) fra København til Politiken.
Sagen handler om den forbudszone, som København vil indføre for de tungeste lastbiler på over 18 ton. Forbuddet skal især sænke antallet af højresvingsulykker.
- Vi mener ikke, at København skal eksportere sine selvskabte problemer til Gentofte Kommune til skade for trafiksikkerheden for både gående og cyklende - som man jo ellers plæderer for skal have bedre vilkår i København«, svarer borgmester Hans Toft (K) fra Gentofte over for Politiken.
En opgørelse fra Københavns Kommune viser, at ud af 15 personer, der blev dræbt af lastbiler i perioden 2002-2006, døde de 12 i ulykker med tunge lastbiler på over 18 ton.
Hvis forslaget bliver gennemført, skal de mange lastbiler, der kommer ind med færger i Nordhavn, ledes ad Strandvejen og Tuborgvej til motorvejen. Dermed kommer de igennem et stykke af Gentofte.
Der er konkrete planer om at bygge en direkte forbindelse mellem havnen og motorvejen - den såkaldte Nordhavnsvej - men anlægget af den begynder tidligst i 2010.
Men det burde København have tænkt på noget tidligere, mener Hans Toft:
- København vil gerne være en by i vækst - og man tager gladelig imod dækningsafgift, selskabsskat, grundskyld og parkeringsafgifter. Derfor burde de have bygget den vej, der virkelig kan aflaste, nemlig Nordhavnsvejen«, siger han til Politiken.