Laura Vidkjær er usædvanligt god til at at skrive og i det hele taget bruge sproget. Maria Sax er især god til at organisere og lede. Begge er glade for den måde undervisningen er tilpasset netop deres behov.

1 af 2

Se listen: 8 tegn på at dit barn er højt begavet

Gentofte kommune har lavet et særligt center, som skal forebygge at særlige begavede børn keder sig i skolen og føler sig ensomme

- Bare luk øjnene, siger Jan Andreasen til 7. X på Ordrup Skole, og alle elever lukker øjnene og ser meget afslappede ud.

Enkelte lægger sig over bordet med hovedet under armene. 

Underviser Jan Andreasen laver mindfulness med eleverne. Han er en af seks lærere og pædagoger i Gentofte Kommunes specielle center for børn med særlige forudsætninger.

Han fortæller, at netop mindfulness er et af de værktøjer, han bruger til de særligt begavede børn. Han forklarer, at det giver eleverne ro og kan hjælpe dem med at reflektere over, hvad det vil sige at have en lidt større begavelse end de fleste. 

Læs også Begavede børn: 5-årige Frode lærte at spille skak på få dage

Centret indsamler viden om, hvordan man bedst kan undervise børn, der forstår og kan mere end de fleste, og fungerer som rådgiver til kommunens øvrige lærere og skoleledelser.

- Vi kigger på hver enkelt elev, hvor er hver enkelt elev nået til, hvad er deres potentiale. Hvor svært kan stoffet være, siger Jan Andreasen til TV 2 Lorry. 

De seks tilknyttede medarbejdere mødes cirka en gang om måneden. De deler viden og sikrer, at alle er ajour med den nyeste viden på området. 

Centeret har bevidst valgt ikke at lave en særlig klasse for de lidt klogere børn. Undervisningen forgår i de normale klasser. 

Læs også Kloge hoveder får en håndsrækning

- En af ideerne er også at eleverne er medbestemmende. Det er en af de tanker, vi gør i fohold til at undersøtte de særligt begavede, siger Jan Andreasen

- Det de siger, bliver taget seriøst og deres ideer bliver simpelthen taget ind i undervisningen. Det gør jo at deres kreativitet får lov til at udfolde sig, uddyber han.

Næstformanden i kommunens skoleudvalg er ikke i tvivl om, at det er en god ide at prioritere børn med særlige forudsætninger:  

- Vi ønsker at løfte alle vores unge til deres fulde potentiale. Det gælder begge ender af spektret. Børn med særlige forudsætninger, der skal have et tilbud på lige vilkår med alle andre børn, hvor de får mulighed for at udvikle deres evner og potentialer, siger Ulrik Borch (Kons.), næstformand i skoleudvalget i Gentofte Kommune. 

Vi ønsker at løfte alle vores unge til deres fulde potentiale. 

Ulrik Borch, næstformand i skoleudvalget, Gentofte, Konservative

Ifølge Jan Andreasen har centeret ændret den måde, hvorpå der bliver undervist i kommunen.

- Det har bevidstgjort, dels mig og dels mine kolleger, om, at der er elevgruppe her, som vi er nødt til at være opmærksomme på - som vi ikke må glemme. Og at der altså sidder nogle elever med nogle talenter, som de måske ikke viser, siger Jan Andreasen.

Organisationen Gifted Children Danmark arbejder for at sætte fokus på, hvordan man bedst kan møde børn netop på det niveau, de er. De så gerne, at flere kommuner iværksatte initiativer i stil med det, Gentofte gør. 

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

- Det kommunerne skal gøre er: De skal have en politik, de skal sikre en oplysning af alle lærere, så de ved, at der her er nogle børn, der har behov for at blive mødt og set på den rigtige måde. Og så skal de sikre, at der er information tilgængelig, om hvor kan de her elever får fundet de tilbud, som skal til, siger Peter Grubert, som er talsmand for Gifted Children.

Peter Grubert

I Gentofte har de også fokus på at inddrage forældrene

- Hvordan får man et forældresamarbejde op at køre omkring et barn, der måske har en særlig begavelse, men som også har en psykologisk profil, som gør, at de er lidt svære at have med at gøre. Så ser vi på, hvordan kan vi få et samarbejde op med forældrerne,  siger Jan Andreasen. 

Læs også Landsdækkende quizkamp for de klogeste børn

Laura Vidkjær er usædvanligt god til at at skrive og i det hele taget bruge sproget.

Maria Sax er især god til at organisere og lede. Begge er glade for den måde undervisningen er tilpasset netop deres behov.

- Hvis du synes, noget er svært, tager lærerne hensyn til det, og hvis du synes, at du har brug for noget i en sværere sværhedsgrad, tager lærene også hensyn til det, siger Laura Vidkjær.

De føler sig andereledes, de føler sig udenfor, de oplever ensomhed-

Peter Grubert, Gifted Children

- Jeg synes, det er rart, at man kan komme med et forslag, og så bliver der taget hånd om det. Man kan komme med et forslag, og så kommer det rent faktisk til at ske, siger Maria Sax.

I øjeblikket laver Gifted Children en stor undersøgelse sammen med et hollandsk universitet.

Med en forsøgsgruppe på 100 børn undersøger de, hvordan man kan spotte børn med særlige forudsætninger og deres trvisel. De så gerne, flere kommuner fik en decideret politik på området - flere undersøgelser viser nemlig, at det faktisk kan være svært at have særlige forudsætninger. 

Læs også Vision: Gentoftes borgmester vil inddrage borgernes idéer

- De føler sig anderledes, de føler sig udenfor, de oplever ensomhed, de oplever, at de kommer til at underpræstere i skolen. De følger simpelthen ikke med, fordi de ikke oplever, at skolen er relevant for dem, siger Peter Grubert fra Gifted Children.

- Altså hvis det lykkes os at få børn med særlige forudsætninger til at udvikle deres fulde potentiale, så sætter kun fantasien grænser for, hvor det kan komme samfundet til gode i alle mulige områder, siger næstformand i Gentoftes skoleudvalg, Ulrik Borch fra de Konservative. 

Jan Andreasen tror også, at målet om at se den enkelte elev kan vise sig at være en god investering på længere sigt.

- Den afledte effekt kan man sige, er, at vi også får udviklet det potentiale, som barnet besidder, og det er selvfølgelig godt for samfundet, siger han til TV 2 Lorry.