Sko, køkkengrej og sportstøj er altid kun et klik væk på internettet.
Men måler vi i fysisk afstand, risikerer der fremover at blive betydeligt længere til dine indkøb.
Sidste år kom Institut for Centerplanlægning nemlig med en analyse over udviklingen, eller nærmere afviklingen, af handelsbyerne.
Handelsbyer 2017 vs. 2030
Disse byer har både status som handelsbyer i 2017 og 2030:
- Ballerup
- Høje Taastrup (City 2)
- Farum
- Frederiksberg
- Frederikssund
- Glostrup
- Greve
- Helsingør
- Herlev
- Hillerød
- Hundige (Waves)
- Hørsholm
- Kgs. Lyngby
- København
- Køge
- Roskilde
- Rødovre
- Taastrup
Disse byer har kun status som handelsbyer i 2017 - men ikke længere i 2030:
- Albertslund
- Allerød
- Frederiksværk
- Gentofte
- Gilleleje
- Helsinge
- Holte
- Ishøj
- Solrød
- Stenløse
Kilde: Institut for Centerplanlægning
Den mest realistiske prognose forudser, at der i 2030 kun er 18 handelsbyer tilbage i vores område - mod 28 i 2017, som undersøgelsen tager udgangspunkt i. Det vil sige byer med et varieret udvalg af butikker.
Og i en undersøgelse fra i sommer svarede 43% i Region Hovedstaden og 56% i Region Sjælland, at de er bekymrede for butiksdød i deres lokale handelsmiljø.
Derfor har TV 2 Lorry naturligvis været omkring emnet flere gange.
Her giver vi dig et overblik over, hvordan man bekæmper butiksdød i syv forskellige byer.
Store Heddinge: Iværksættere tør satse på byen (marts 2019)
Når de store butikskæder tager lommeregneren frem for at afgøre gevinsten af en butik i Store Heddinge på Stevns, så bliver resultatet meget ofte negativt.
Samtidig ser bankerne med kritiske øjne på byen og er ikke interesserede i at finansiere en overtagelse af en butik, fortæller Jesper Yde Knudsen, der er iværksætter- og virksomhedskonsulent i Stevns Erhvervsråd.
Derfor er viljen og modet til at starte noget op selv altafgørende for, at der bliver holdt gang i byen.
Ofte er det iværksættere, der starter nye butikker. Og det er ikke beregninger over, hvor meget man kan tjene, der motiverer dem - for der ser prognosen typisk ikke super god ud - men fordi de har passionen:
- Jeg er gået all in. Jeg har ikke haft få varer på hylderne, eller tænkt "nu skal jeg lige se, om det går". Jeg har smidt det hele i puljen på en gang, og så måtte det briste eller bære, fortæller Monica Lykke Holst, der er én af byens iværksættere.
Indtil videre har det heldigvis båret, og hun er i dag indehaver af to tøjbutikker.
Helsinge: Samarbejder med byens unge (marts 2019)
I nordsjællandske Helsinge er ét af fokusområderne lige nu de unge.
- Jeg tror, at det, at vi kan bibeholde de unge i byen, og at de føler sig committed til byen, gør, at en by også bliver mere levende, mere sprudlende og der kommer mere gang i alting. Det er i hvert fald det, jeg håber på, siger Conny Nielsen, der er formand for de handelsdrivende i det, der hedder Gadekærforeningen.
Derfor er der sat et samarbejde igang med den lokale produktionsskole, som har lavet udsmykning til byen i form af lysende kupler. Næste udsmykningsprojekt er allerede igang.
Der skal også mere til for at lokke unge ind i midtbyen: De mangler unge varer på hylderne - og så er der planer om at bygge en scene, som skal være til fri afbenyttelse.
Sydhavnen: Går efter det 'skæve' (januar 2018)
Det er dog ikke kun nord- og sydpå, at butiksdøden lurer. Også i det københavnske kvarter Sydhavn har man været nødsaget til at sætte ind.
Sydhavnen havde fået et ry som en slidt, grå og socialt tung bydel. Så lukkede butikker og døde gader skulle have nyt liv, lød ambitionen, da TV 2 Lorry var forbi bydelen for cirka et år siden.
- Der er kommet lidt for mange af de samme typer erhverv. Vi mangler lidt noget diversitet i gaden. Vi mangler, at der er nogle spændende butikker og cafeer i gaden, som giver noget tilbage til beboerne i bydelen, sagde Lars Strand, der var nyansat erhvervskoordinator hos boligforeningen AKB København.
Se mere:
Køge: Prisbelønnet handelsby (februar 2018)
Et andet sted i Lorryland har de papir på deres indsats for handelslivet.
I 2018 blev Køge nemlig for andet år i træk kåret som Danmarks bedste handelsby.
Dansk Erhverv peger på Køge som en solstrålehistorie, hvad angår overordnede tanker og langtidsplanlægning for detailhandelen. Blandt andet på grund af strikse retningslinier og forbud mod lysreklamer flere steder i den centrale del af byen.
Derudover peger Dansk Erhverv også på Køge som et eksempel på, hvordan hygge og stemning i en by kan være med til at øge handelen.
Se mere:
Frederiksværk (marts 2017):
Et andet sted med stor optimisme er Frederiksværk.
Da TV 2 Lorry besøgte den nordsjællandske by for to år siden, lød det med stolthed:
Nul ledige lejemål.
Tidligere havde byen haft det, som formanden for handelsstandsforeningen kaldte en "nærdødsoplevelse", men så fandt de opskriften på udvikling. Den handler om samarbejde.
En gang om måneden har butikkerne eksempelvis et morgenmøde, hvor de mødes på den lokale café. Her kan de både diskutere hverdagen og stable særlige arrangementer på benene.
"Konkollegaer" kaldte én af butiksejerne de andre på gaden - med henvisning til, at de ikke blot er konkurrenter, men også kolleger.
Se mere:
Helsingør: Opråb om at købe lokalt (februar 2018)
Ikke alle butiksejere er dog endt med at vinde kampen om de handlende.
"Sorry guys! Jeg gjorde mit bedste i 6 år af mit liv her hos jer. Men når man bestiller varer på nettet i stedet for at bruge sin by, er du med til at ødelægge din by."
Sådan indledtes et opråb fra en legetøjsbutik i Helsingør sidste år, da den var nødt til at dreje nøglen om.
Butikken var ikke den eneste i byen, der måtte kapitulere til nethandlen. Også en konkursramt skobutik plastrede en seddel på ruden med en opfordring til at støtte de lokale butikker.
På Facebook er der blevet oprettet en gruppe kaldet Butikkerne i Helsingør med formålet "at være med til at inspirere borgerne i byen til at bruge vores butikker i Helsingør noget mere".
Se mere:
Dragør: Gang i sociale medier (februar 2018)
Helsingør er naturligvis ikke det eneste sted, hvor man er i kamp med nethandlen.
- Man er nødt til at være med på beatet, lød det fra Søren Viig Mathiesen, da TV 2 Lorry for cirka et år siden besøgte ham i herretøjsforretningen EAST of Copenhagen i Dragør.
For butikken betød "med på beatet", at de var rykket ind på det sociale billeddelings-medie Instagram.
Butikkens nyeste varer bliver sat pænt op, fotograferet og lagt ud til skue, så de kan fanger kunders opmærksomhed, mens de alligevel er på sociale medier.
Se mere: