Gamle svin fylder vejene

Den hoster og hakker, lugter og larmer. Gamle biler kan have en vis charme over sig, men de er også motoriserede dræbermaskiner. Nye tal fra Applus+ Bilsyn viser, at biler fra før 1990 forurener helt op til 50 gange mere end nye biler. Det skriver metroXpress.

>>Den hoster og hakker, lugter og larmer. Gamle biler kan have
en vis charme over sig, men de er også motoriserede
dræbermaskiner. Nye tal fra Applus+ Bilsyn viser, at biler fra
før 1990 forurener helt op til 50 gange mere end nye biler. Det
skriver metroXpress.

»Problemet er størst i de store byer, hvor
der er flere biler, og hvor det blæser knap så meget, så de
skadelige partikler bliver liggende.

Vi kan se, at de gamle
biler uden katalysator forurener 50 gange mere end nye biler -
vi har endda haft en Wartburg, der forurener lige så meget som
100 nye biler,« forklarer Erling Vestergaard Jensen, der er
teknisk chef hos Applus+ Bilsyn, som tidligere hed Statens
Bilinspektion.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik er cirka hver
10. bil i hovedstadsområdet fra før 1990.»Disse biler uden
katalysator må udlede 10 gange mere kulilte end en ny bil. Og
der er endda mange gamle biler, som udleder mere, end de må,«
siger Erling Vestergaard Jensen til metroXpress.

Ifølge Applus+
Bilsyn har biler over 10 år mere end fem gange så mange fejl på
de dele, der bestemmer mængden af forurening, end biler under
fem år. Samtidig er udstyret, der reducerer forureningen,
forældet.Og netop luftforurening dræber ifølge tal fra Danske
Regioner 3.400 danskere hvert år, og dette tal stiger, hvis
trafikken som forventet vokser med 70 procent inden 2030. Hos
Socialdemokraterne er trafikordfører Magnus Heunicke klar til at
skride til handling.

»Folk dør af forureningen fra biler, og
Danmark klarer sig dårligt i forhold til andre lande. Vi
foreslår, at der indføres roadpricing og ændres på afgifterne,
så det bliver lettere at skille sig af med gamle biler og købe
nye,« siger trafikordføreren.Hos regeringspartiet Venstre ser
formanden for Folketingets trafikudvalg, Flemming Damgaard
Larsen, anderledes på det.

»Det er vigtigt, at synshaller og
værksteder, der får en bil ind af ældre dato, rådgiver ejeren
om, hvor meget forurening der kan forekomme på den pågældende
bil, så ejeren er opmærksom på at få udskiftet bilen,« siger
Flemming Damgaard Larsen til metroXpress.

Gamle biler i byerneo Storkøbenhavn: Cirka 50.000o Århus:
Cirka 9.000o Odense: Cirka 5.000o Aalborg: Cirka 5.000Kilde:
Applus+ Bilsyn