02:18

Flere melder sig til gå-kurser. Her kan du se da vores journalist fik tjekket sin gang af en ekspert.

Går du rigtigt? Ekspertens 3 tip til bedre gang

Flere melder sig til gå-kurser for at lære at gå rigtigt. For når man går rigtigt, træner og styrker man nemlig både krop og sind, lyder det.

De fleste gør det helt uden at tænke over det, men der er god grund til at lære at gå rigtigt. For man kan faktisk få meget mere ud af sin daglige gang. 

Lisbeth Olesen lærer folk at gå med gå-kurser.

 - Det er først og fremmest fysisk - men også mentalt, når du først har en god gang. Hvis du går godt, så træner du ballemusklerne og hele ryggen, forklarer Lisbeth Olesen, der er ekspert i gang til TV 2 Lorry.

Læs også Ny forskning: Byboere dyrker mindre motion end landboere

Lisbeth Olesen er uddannet bevægelsespædagog i 1986 fra Gotved Instituttet og har for nylig gået Caminoen. 

Når folk kommer til hende for at lære at gå rigtigt, er det primært af fysiske årsager, men ofte hjælper en bedre gang dem også med at løsne op mentalt.

 - Når man har korrigeret det fysiske, og fået en bedre bevægelse, så er det næste naturlige skridt ofte at tænke over, hvordan har jeg det egentligt? Der kan være gamle tanker eller følelser, som ligger og rumler, og det kan sætte sig fast i kroppen - men hvis man begynder at sætte ord på det, mens man er i en god gang, så kan man løsne op på den måde, fortæller Lisbeth Olesen.

Læs også Undersøgelse: Motion er sundt - selv i bilos

Ifølge Lisbeth Olesen handler det om, at få krop og sjæl forenet, når man går. De to hænger sammen og det giver en indre styrke. 

 - Du får en meget bedre balance i kroppen og får nemmere kontakt med tanker og følelser, forklarer hun.

Lisbeth Olesen underviser blandt andet på Gotved Instituttet på Frederiksberg i kurset 'Få mere ud af din gang.' Kurset er for alle, dog er der flest kvinder, der har vist interesse for det, oplyser hun til TV 2 Lorry.

3 tip til at gå rigtigt

Fødderne - læg vægten frem på fødderne, når du går. Du skal op på tæerne og skubbe fra med tæerne. Rul hurtigt forbi hælen og kom hurtigt frem til tæerne. Og du skal lige nå at strække benet ud i hvert skridt, forklarer Lisbeth Olesen. 

 Vejrtrækning - Træk vejret dybt. Man slapper mere af, når man husker at trække vejret.  - Når vi går, er det en blanding af spænding og afspænding i alle kroppens muskler, men det går lynhurtigt, vejrtrækningen er med til at give en dynamik, siger hun.

Armene - Du skal have armene med. Der ligger meget styring i armene, og de skal lave et naturligt sving, når du går. Man skal gå i krydsbevægelse - altså højre arm svinger frem, når venstre fod tager et skridt.