Fyret teaterchef lavede detaljeret oplæg

Fredag blev lederen af Gasværket i København, Jon Stephensen,
fyret. Angiveligt fordi, han havde modtaget et honorar på
170.000 kr. som han ingen adkomst havde til.
Jon Stephensen fastholder, at scenografien til "Elsk mig i
nat" blev til på baggrund af hans detaljerede oplæg og skitser,
hvorfor han har ret til honoraret.
Han har over for Københavns Teater og sin egen bestyrelse
undskyldt, at han ikke orienterede dem om aftalen.
En mail-korrespondence, som kpn.dk er kommet i besiddelse af,
dokumenterer, at den fyrede Jon Stephensen lavede et detaljeret
oplæg til den scenografi, han fik honorar for.
"Du skal naturligvis akkrediteres på lige fod med hende.
(scenografen Rikke Juellund. red.) Det kan hun hverken forhindre
eller finde urimeligt - det er måske bare ikke lige nu, at man
skal tage den."
Dette er ordlyden i en mail, som kpn.dk er kommet i besiddelse
af.
Den er dateret 25. august 2008 og sendt fra lederen af The One
And Lonely Company, Jesper Winge Leisner, til den fyrede leder
af Gasværket, Jon Stephensen.
Det hele handler om scenografien til forestillingen "Elsk mig
i nat", der var en co-produktion mellem Gasværket og The One And
Lonely Company. For denne modtog Jon Stephensen et honorar på
170.000 kr. svarende til en pct. af forestillingens
billetindtægt.
Dette oplyste han ikke over for hverken Københavns Teater
eller sin egen bestyrelse på Gasværket, og det, har han erkendt,
var en alvorlig fejl. Men han fastholder, at der efter hans
mening intet galt er i at have modtaget pengene for det arbejde,
han udførte.
Mandag meddelte blandt andre teaterleder Hans Christian
Gimbel, at han trak sin støtte til den fyrede teaterleder
tilbage. Og det begrundede han således:
"Jon Stephensen har løjet for mig, da han bad om min støtte.
Han sagde, at han havde lavet scenografien, og det er ude nu, at
det ikke er rigtigt. Så vidt jeg kan se, har han lavet det job,
han skulle som teaterdirektør og modtaget konsulenthonorar for
det. Og man kan ikke få konsulenthonorar for at sørge for, at
tingene er i orden."
En mail-korrespondence, som kpn.dk er i besiddelse af, mere
end antyder, at det var Jon Stephensen, der fik scenografien til
"Elsk mig i nat" tilbage på sporet - og tilmed udarbejdede han
de grundlæggende elementer i samme.
Scenografen Rikke Juellund og instruktøren Kenneth Kreutzmann
foreslog på et tidspunkt i forløbet at opbygge et krydstogtskib.

Dette satte Jon Stephensen sig i mod, og gik - i sin fritid -
i gang med at udvikle den oprindelige idé, hvor det centrale var
en herregård. Han kom med input i mails og han fremsendte et sæt
tegninger af scenerummet.
Den 28. august 2008 understreger Jon Stephensen i en mail til
Rikke Juellund, at hans oplæg til scenografi er "ment som mere
end blot inspiration til videre færd."
Og senere i samme mail skriver Jon Stephensen til scenografen.

"Både Jesper og jeg ville være meget glade for, at du
betragter oplægget som det regulære konceptuelle fundament for
scenografien til "Elsk mig i nat". Vi håber og regner begge to
med, at du og Kenneth (Kreutzmann. red) med oplægget som
udgangspunkt vil digte videre, således at scenografien bliver
den forvandlingskugle, som vi alle sammen er enige om, den skal
være."
Nederst i mailen skriver han:
"Herregården har været vores udgangspunkt fra starten. Vi
(Stephensen og Leisner. red.) synes ikke det fejler noget, så
hvorfor lave om på det?"
På denne mail svarer Rikke Juellund blandt andet:
"Der er meget i det, jeg synes er superfedt."
Og senere i samme mail:
"Vi beslutter, at nogle forudsætninger er givet: det er på en
herregård, vi bruger bredden, hele rummet indtages (entréer
mellem publikum, foyer etc), vi arbejder med en facade, gerne
med stillads, men derfra har Kenneth (Kreutzmann.red.) og jeg
frihed til at arbejde videre med det hele."
"Altså fra nu af arbejder jeg som jeg ellers ville have gjort
men med tanke på at bruge/integrere dine ideer i løsningerne. Du
vil jo under alle omstændigheder være med i processen, og med
til alle præsentationer af diverse ideer INDEN modelaflevering,
så vi kan få dine besyv og meninger og gode indspark med henad
hele vejen Er det sådan det er?"
Mailkorrespondencen synes at underbygge det, Jon Stephensen
sagde på et indkaldt pressemøde i mandags:
At Rikke Juellund lavede den endelige scenografi, at det skete
efter oplæg fra Jon Stephensen og at Jesper Winge Leisner var så
tilfreds med Stephensens oplæg, at han ønskede ham akkrediteret
herfor. Hvad han iøvrigt aldrig blev...
Det kan øvrigt tilføjes, at "Elsk mig i nat" havde premiere
den 28. februar i år og blev et publikumshit.
Scenografien blev Rikke Juellund akkrediteret for, og blandt
andet Jyllands-Postens anmelder Henrik Lyding var begejstret for
den.