Fuskerfirma snyder igen brugere med falske Facebook-konkurrencer

Efter en længere pause bedriver fuskerfirma med adresse tre steder i hovedstadsområdet igen falske konkurrencer på Facebook, der opnår tusindvis af delinger.

Havemøbler Danmarks konkurrencer får flere tusinde brugere til tasterne, men en vinder udtrækkes dog aldrig.

Var det noget med et sæt Henningway-spisestole (ja, med n og ikke m) eller måske en solseng til terrassens sommersol kvit og frit?

Du skal bare trykke og synes godt om, skrive en kommentar og allerhelst dele opslaget, og så trækkes der en heldig vinder snart.

Nogenlunde sådan lyder flere opslag på firmaet Havemøbler Danmarks Facebookside for tiden.

Problemet er dog, at der ingen vinder bliver udtrukket blandt de flere tusinde brugere, der deltager i udlodningen.

Dermed er firmaet, der blandet andet ved hjælp af konkurrencerne har opnået flere end 100.000 følgere på Facebook, nok engang på kanten af Markedsføringsloven.

  Foto: Screendump / Facebook

Det er nemlig ikke første gang, Havemøbler Danmark promoverer sig med falske konkurrencer på Facebook.

I foråret 2018 afdækkede TV 2 Lorry, hvordan de offentliggjorde vindere af de udloddede præmier var opdigtede, og hvordan virksomheden er mere end almindelig svær at komme i kontakt med.

Efter TV 2 Lorrys afsløringer gik firmaet i flyverskjul på Facebook og stoppede de falske konkurrencer, men for et par måneder siden begyndte Havemøbler Danmark på ny at markedsføre sig ved at udlodde møbler mod et like og en kommentar.

Hold øje med dette, når du deltager i en facebook-konkurrence

  • Kig under punktet ”om” på profilen. Hvis den er tom, så kan det være tegn på, at profilen er falsk.

 

  • Tjek om der er negative kommentarer på ”væggen”.

 

 

  • Er der gamle opslag på profilens ”væg”, eller er der kun daggamle opslag, kan ejeren have slettet negative kommentarer fra folk, som undrer sig over en manglende vinder.

 

 

  • Hvis du ser et blåt flueben på en side eller en profil, betyder det, at Facebook har bekræftet, at der er tale om en autentisk side eller profil for den pågældende offentlige person, medievirksomhed eller varemærke. Hvis du ser et gråt flueben på en side eller en profil, betyder det, at Facebook har bekræftet, at der er tale om en autentisk side fra den pågældende virksomhed eller organisation.

 

 

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Se mere

Sletter opslagene uden at offentliggøre vinder

Mens firmaet ved fupkonkurrencerne sidste år offentligjorde en opdigtet ”vinder” af de udloddede møbler på deres Facebook-side, har de nu ændret praksis.

I stedet for at udtrække en vinder af konkurrencen slettes opslaget efter nogle uger. På den måde fordufter konkurrencer fra Facebooks overflade, alt imens Havemøbler Danmark har tiltusket sig bevågenhed gennem tusindvis af likes, kommentarer og delinger.

TV 2 Lorry har forsøgt at komme i kontakt med ejeren, men de telefonnumre til virksomheden, som man enten kan finde på Havemøbler Danmarks hjemmeside eller i virksomhedsregisteret, virker ikke.

Tidligere har TV 2 Lorry dog været i mail-kontakt med firmaets ejer, Do Cao Thang, der anvender navnet Thomas Do. Her forklarede han, at konkurrencerne er ”100 % real”, dog uden at være i stand til at kunne bevise dette.

Men nu du nævner dem, så mindes jeg, at vi engang har kørt varer ud for dem, og at de aldrig betalte regningen. Så dem har vi penge til gode hos

Palle Schalck, IT-chef hos 3x34

Lyver om lager i Taastrup

På sin hjemmeside påstår Havemøbler Danmark, at de har et showroom, der er åbent efter aftale. Selskabet opgiver adressen til at være Dybendalsvænget 4 i Taastrup.

Men det er ikke sandt.

Dybendalsvænget 4 i Taastrup er nemlig hovedkontor for transportfirmaet 3x34. Og her har Havemøbler Danmark hverken adresse, lager eller showroom.

- Dem har vi ikke noget at gøre med, og de har bestemt ikke showroom eller adresse her. Men nu du nævner dem, så mindes jeg, at vi engang har kørt varer ud for dem, og at de aldrig betalte regningen. Så dem har vi penge til gode hos, mener jeg, siger Palle Schalck, der er IT-chef hos 3x34.

- Vi er da overhovedet ikke glade for, at de påstår, at de har noget at gøre med vores adresse. Dem vil vi ikke sættes i forbindelse med, siger han.

Markedsføringslovens § 9, bilag punkt 19 

Former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive

§ Det hævdes som led i handelspraksis, at der afholdes en konkurrence eller et salgsfremstød med præmier, men uden de omtalte præmier eller andre rimeligt tilsvarende uddeles.

Kilde: Retsinformation

Se mere

Tidligere har Havemøbler Danmark påstået at have et showroom i et depotrum hos et opmagasineringslager nær Sjælør Station i Sydhavnen. På hjemmesiden står der dog under punktet ”Om os” følgende uden yderligere kontekst: ”vores forretning i København SV”

Firmaets telefonnummer virker ikke, men kan via krak spores til telefonpasningsbureauet Telesvar, der ligger i Gentofte. Det er et firma, der tilbyder telefonpasning til virksomheder. Her har ejeren, der hedder Cher, tidligere udtalt til TV 2 Lorry, at hun ikke blander sig i sine kunders foretagende.

Selskabets årsresultat blev udarbejdet i starten af juli måned og viser et årsresultat med et underskud på 435.899 kroner. I ledelsesberetningen skriver ejeren Thomas Do (Do Cao Thang) følgende og ikke andet:

- This year 2018, we have loss profit, we buy many product but sales result is not good for this year, and we have large stock in warehouse. Management considers the conditions for opting out of audit to be met.

Svindel, føj, snyd og bedrag

På forbrugersiden Trustpilot lader det også til, at brugerne har fået øjnene op for firmaets mistænkelige metoder.

Således rangerer Havemøbler Danmark med en gennemsnitlig bedømmelse på én ud af fem stjerner fra 40 forskellige anmeldere næstværst blandt samtlige møbelforhandlere 199 anmeldt på siden – kun overgået af Ikea.

Ifølge brugerne på siden er det ikke kun konkurrencerne på Facebook, Havemøbler Danmark svindler med:

- Det er fup det hele! Jeg har betalt for et bord i november måned og har stadig ikke fået den. Der kommer den ene undskyldning efter den anden. Sidst tilbød jeg dem selv at afhente varen fra deres såkaldte lager og har stadig ikke hørt fra dem, skriver en bruger den 11. april.

- Har bestilt sofabord til 5000 kroner, men har ikke modtaget varen. Har lavet en bankoverførsel 21. februar og skulle modtage sofabordet i slutningen af februar – start marts. Har ikke modtaget varen og kan ikke komme i kontakt med dem. Køb aldrig noget fra dem. De svindler, skriver en anden bruger den 18. april.

- Svindelforetagende! Thomas Do skylder os stadig 7.200 kroner, lyder det fra en tredje anmelder i et opslag fra maj omkring en ordre fra november.

På siden har firmaet dog for nylig fået en femstjernet anmeldelse fra en bruger, der sjovt nok hedder Thomas og ikke har anmeldt andet på Trustpilot end Havemøbler Danmark.

Falske Facebook-konkurrencer: Derfor snyder de dig

  • Falske konkurrencer lokker oplysninger ud af dig

Personlige oplysninger som navn, mail-adresse og telefonnummer kan du blive bedt om at oplyse, for at du kan "vinde" præmien, men det er en dårlig idé at give det væk.

Dine oplysninger vil bagmændene nemlig i virkeligheden kun have, så de kan sælge dem videre til firmaer, der vil sælge dig produkter eller abonnementer. Opkald fra telefonsælgere og spam-mails vil så begynde at vælte ind fra firmaer, der har dig på deres liste. 
 

  • Dit like er penge værd

Synes du godt om en Facebook-side, får siden mulighed for at vise dig deres opslag. Opslaget kan for eksempel bruges til at vise reklamer i dit nyhedsfeed. Det er derfor, virksomhederne er interesserede i dit like.

Facebook-sider med mange likes har derfor stor værdi, og de kan sælges videre. 
 

  • Konkurrencer når bredt ud

Facebook-sider får hurtigt mange likes gennem konkurrencer. Hvis du har chancen for at vinde et helt nyt køkken, en designertaske eller et dyrt kamera, så liker og deler du måske gerne et opslag. Og det gør mange andre også.

 

  • Vinderen bliver ikke trukket

Konkurrencerne er tit imod Facebooks egne regler. Sider må ikke kræve, at du deler et opslag for at deltage i en konkurrence. De må heller ikke reklamere med, at du får større vinderchancer ved at dele opslaget.


Læs mere på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik