Foto: TV2/Lorry

Fuld ukrainer var nær skyld i skibsulykke

Danske og svenske søfolk var i aktion i helikopter og både for at stoppe en spritkaptajn ved Helsingør.

Et 80 meter langt fragtskib var natten til onsdag blot 10 minutter fra at støde på grund nord for Helsingør, da kaptajnen havde fået lidt for mange genstande i halsen.

Skibet var på vej mod Polen, men blev observeret faretruende tæt på land i farvandet ved den nordsjællandske by. Da det ikke lykkedes at få kontakt til kaptajnen over radioen, blev alle midler taget i brug for at forhindre en ulykke.

- For at opnå kontakt med skibet blev øvrige skibe i området kontaktet og anmodet om at assistere, ligesom en redningshelikopter og den svenske kystbevogtning blev indsat, fortæller Søværnets Operative Kommando (SOK) på sin hjemmeside.

Kaptajn testet for spirituspåvirkning

Både lyd- og lyssignaler blev taget i brug for at få spritkaptajnens opmærksomhed.

- Dette virkede, og cirka 10 minutter inden grundstødning lykkedes det at få kontakt med skibet, og en grundstødning blev forhindret, skriver SOK. Efter at det maltesiske fragtskib blev bremset ud for Espergærde, hev SOK ordensmagten ind i sagen. Der var nemlig mistanke om, at den ukrainske kaptajn havde fået for meget at drikke.

- Vi sejler derud og kommer op på skibet. Vi tester ham, der angiveligt fører skibet, og vi kan konstatere, at han er spirituspåvirket, siger vagtchef Ole Hestbæk fra Nordsjællands Politi.

Ofte fulde eller trætte folk ved roret

Politiet har derfor anholdt kaptajnen, og en blodprøve skal fastslå, hvor meget alkohol der var i den fulde ukrainer. Kaptajnen bliver sigtet for at overtråde loven om sikkerheden til søs, oplyser politiet.

Det er langtfra første gang, at søfolk sejler rundt i danske farvande med alkohol i blodet. Hver anden gang et stort handelsskib støder på grund i de danske farvande, sidder der fulde eller trætte søfolk bag roret, viser Politikens seneste gennemgang af danske og svenske havarirapporter samt statistik fra Søfartsstyrelsen.

Mindst 72 gange de sidste 15 år har druk eller træthed hos de ansvarlige søfolk været årsag til en grundstødning, kollision eller potentiel alvorlig ulykke med et stort handelsskib i Storebælt, Kattegat eller Øresund.