Frustreret bilejer om parkeringsforslag: "Vi må overveje at flytte"

Kim Koblauch og hans kæreste er selvstændige, har to firmabiler og en privatbil. Hvis et nyt forslag til parkeringslicens bliver en realitet, vil det koste dem 35.000 kroner.

Kim Koblauch er elinstallatør. Hans kæreste er kørelærer, og de bor sammen i København.

Parret har hver deres firmabil, og sammen har de en privatbil, som bruges til egne ærinder.

- Min kæreste er kørerlærer og skal bruge sin bil til undervisning. Jeg er elinstallatør og skal bruge min stige og mit værktøj, og det kan jeg ikke have med i den offentlige trafik, siger Kim Koblauch og tilføjer:

- Og den private bil bliver vi nødt til at have, for ellers bliver vi beskattet alle mulige andre steder for at benytte vores firmabil privat. 

Man skal have beboerlicens for at have mulighed for at parkere fast i København - og det koster. Men et nyt forslag fra Miljø- og Teknikborgmester Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten vil hæve beboerlicensen til 10.000 kroner, og det huer ikke Kim Koblauch.

- Vi er i forvejen hårdt nok ramt i forvejen på, at vi ikke kan finde parkeringsplads om aftenen, når vi kommer hjem fra arbejde. Og da vi er selvstændige mig og min kæreste, er det et ret hårdt indhug i vores privatøkonomi, siger han til TV 2 Lorry.

Hvis Enhedslistens forslag om en hævet parkeringslicens for beboere i København bliver en realitet, vil familiens samlede udgifter til parkering ende på omkring 35.000 kroner om året.

Og det er en så stor udgift, at parret nu gør sig tanker om, hvorvidt de skal blive i København. 

- Så gør man sig nogle overvejelser omkring, om man skal blive i Københavns Kommune eller flytte ud. Eller skal vi alternativt nedlægge vores firmaer og finde noget andet at lave. Men det er jo heller ikke rigtig det, man har lyst til, siger Kim Koblauch, der i stedet foreslår, at en billigere offentlig transport kan have stor påvirkning for biltrafikken i København.

quote I stedet for at presse bilisterne økonomisk, så kunne man måske prøve at se, om man ikke kan gøre offentlig transport mere attraktivt - eller eventuelt gøre den gratis i København

Kim Koblauch, bilist i København

- I stedet for at presse bilisterne økonomisk, så kunne man måske prøve at se, om man ikke kan gøre offentlig transport mere attraktivt - eller eventuelt gøre den gratis i København.

Borgmester: Priserne skal hæves

Men priserne på parkering i København skal hæves, for at nå målet om færre biler i København, lyder det fra teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen.

- Hvis vi skal gøre noget ved at byen ikke skal sande til med trængsel, så er vi nødt til at lave et markant hop i priserne på beboerlicenserne, siger borgmesteren til TV 2 Lorry. 

Forslaget om at hæve udgifterne til parkering fra mellem 100 og 1175 kroner, som det koster nu, til 10.000 kroner om året forventes at kunne fjerne op mod 6.100 biler fra vejene i København.

Samtidig påpeger borgmesteren, at man som københavner må vende sig til, at man ikke kan parkere foran hoveddøren - og slet ikke gratis.

- Jeg tror også, at man bliver nødt til at indse, at man ikke kan parkere sin bil lige foran sin hoveddør helt gratis. Man bliver nødt til enten at parkere lidt længere væk eller betale noget for det, siger Ninna Hedeager Olsen til TV 2 Lorry. 

Forslaget møder dog kritik internt i Teknik- og Miljøudvalget. Her viser en rundringning, som TV 2 Lorry har foretaget, at kun Alternativet støtter op om forslaget fra borgmesteren.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Kystbanetog

playForringelser på Kystbanen - nordsjællandske borgmestre frustreret

20190131-162034-L-1920x1281we

Udiplomatisk parkering: Her er ambassaderne med flest ubetalte parkeringsbøder

lyskryds

Radikal byrådskandidat: Trafiklys skal have kjole og langt hår

Øresundstunnelen vanvidsbilisme

playMinister garanterede kontrol med vanvidsbilisme i Øresundstunnelen – men et år senere er intet sket

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere