Frivillige står i kø

På Hovedbanegården i København arbejder frivillige i døgndrift med at hjælpe de mange flygtninge, der kommer til. Røde Kors har oprettet en hotline for at håndtere de mange tilbud om hjælp.

Røde Kors har i de seneste dage fået op mod seks opkald i minuttet fra folk, der vil hjælpe frivillige.

- Alle ringer og vil bare gerne hjælpe, har noget at tilbyde og forventer ikke at få noget igen. Det er meget rørende, siger Charlie Klausen, der er en af de frivillige, der passer telefoner hos Røde Kors på Østerbro i København.

Mange frivillige hjælper med at tage imod flygtninge på Hovedbanegården. En af dem er Najia Zaman, der til daglig arbejder som konsulent, men fik lyst til at hjælpe efter at have set billedet af et dødt barn i vandkanten.

- Det var det, der triggede det for mig. Det kunne have været mit barn. Det kunne have været mig. Det blev vendepunktet, hvor jeg ville ud at gøre noget, fortæller Najia Zaman.

- Vi er allerede 25.000 frivillige i Røde Kors, men på bare en uge har vi fået 2.500 opkald, så det er mange ny frivillige at kunne sende ud til vores aktiviteter, siger Hanne Line Jakobsen, præsident i Røde Kors.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik