Foto: TV2/Lorry

Fremtidens tog på fortidens spor

En stor del af Lokalbanens spor er 25-35 år gamle. Det er tæt på de 40-års levetid, som normalt gælder for skinner og sveller. Især strækningen Hillerød-Kagerup er udsat for stort trafikpres og et af de første steder, der skal udskiftes. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Togene er næsten nye, og passagererne strømmer til, så umiddelbart ligner de fem nordsjællandske lokalbaner en stor succes. Men forude venter investeringer på mellem en halv og en hel milliard kroner i nye spor og anden infrastruktur, hvis succesen skal opretholdes eller endda øges.
En ny infrastrukturrapport, som Niras har udarbejdet til Movia om både nordsjællandske Lokalbanen og syd- og midtsjællandske Regionstog, peger på et efterslæb i investeringer i nye spor. Den nordsjællandske del af rapporten peger på, at der skal investeres fra 484 til 921 millioner kroner til nye spor, perroner, signaler og andre anlæg på de fem lokalbaner i en tiårig periode fra 2015-2025. Det mindste beløb gælder, hvis man blot skal opretholde samme drift som i dag. Det største beløb dækker, hvis man vil opgradere banerne og blandt andet investerer i nye sikkerhedssystemer og forsyner samtlige stationer med perroner i niveau med togenes dørtrin.
- Rapporten er vores bedste umiddelbare bud på behovet for en investeringsramme, som skal med i en ny og revideret lokalbaneplan fra 2015, siger Lokalbanens direktør Rösli Gisselmann. Hun peger på, at skinner og sveller på mange af lokalbanens strækninger er ved at være over 30 år gamle.
- Der ligger en aftale med staten om niveauet for anlægsinvesteringer frem til 2015, men så skal der laves en ny aftale. Rapporten er med foreløbige tal, men det er det bedste bud på, hvad der skal til, hvis vi fremover skal løfte transportopgaven i Nordsjælland set i lyset af befolkningsudviklingen, siger Rösli Gisselmann.
Foreløbig er rapporten blot taget til efterretning i Region Hovedstaden og Region Sjælland.