Frederiksberg vil gå forrest i Danmark med elbil-strategi

I Frederiksberg Kommune vil politikerne være endnu mere elbil-venlige. En ny strategi lægger kursen mod at blive Danmarks elbil-by nummer ét.

Arkivfoto af en Tesla, som oplades. Foto: Liselotte Sabroe - Ritzau Scanpix

Frederiksberg Kommune brander sig som en grøn kommune - og nu vil de være endnu grønnere.

I en netop vedtagen strategi for elbiler i kommunen midt i København, slår politikerne det fast, at de i 2030 kun vil have køretøjer, som kører på 100 procent grønne drivmidler - heraf 90 procent på el.

Det skriver Frederiksberg Kommune i en pressemeddelelse, hvor de også slår fast, at alle buseser på Frederiksberg vil være eldrevne, ligesom hver femte privatebil skal køre på elektricitet.

- Frederiksberg er en klimavenlig, grøn kommune, hvor vi sætter handling bag ordene og arbejder med ambitiøse mål, lyder det fra Frederiksbergs konservative borgmester, Jørgen Glenthøj, som tilføjer:

- Denne strategi skal hjælpe os endnu længere i vores grønne bestræbelser, og den sætter klar retning på indsatsen, og gør det særligt attrativt at vælge el næste gang.

Flere p-pladser til elbiler

Kommunen vil derfor også reservere et stort antal p-pladser til elbiler i fremtiden, så det er lettere at finde parkering.

Samtidig vil kommunen arbejde for at flere etageboliger har en opladningmulighed i nærheden.

- Vores endelige mål ligger helt fremme i 2030, men kræver et langt sejt træk, så indsatsen begynder nu. Et af de første initiativer er, at vi inviterer til elbildag på Frederiksberg Rådhusplads, hvor alle interesserede er velkomne. Her kan man se de nyeste modeller inden for el og hybridbiler, ligesom man kan stille spørgsmål til producenter og til repræsentanter for Frederiksberg Kommune, siger Jan E. Jørgensen fra Venstre, som er formand for kommunens By- og Miljøudvalg.

Radikale: Strategien er uambitiøs

Det er dog ikke alle medlemmer af By- og Miljøudvalget, som mener, at planerne er ambitiøse nok.

En række partier, der går under navnet 'Den grønne koalition på Frederiksberg' mener, at kommunens elbil-strategi burde sigte meget højere.

- Det er to år siden, at det blev besluttet på rådhuset, at vi skulle være Danmarks elbilby nummer et. Det har vi siden diskuteret i udvalget, og der har været delte meninger, siger Ruben Kidde, der er Radikales medlem af By- og Miljøudvalget på Frederiksberg og tilføjer:

- Vi er Socialdemokratiet, Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet som mener, at der skal være en højere ambition. Vi vil have 50 procent af bilerne til at være elbiler før 2030.

Lavere målsætning end den, regeringen har sat

Ifølge Ruben Kidde går det snævre flertal af Konservative og Venstre også mod regeringens ønsker for elbiler i Danmark.

- Tiden har overhalet deres (Konservative og Venstre, red.) synspunkt, når Lars Løkke Rasmussen sidste år i sin åbningstale sagde, at han vil have, at én million biler skal være elbiler - det svarer til over hver tredje bil på landsplan, lyder det fra Ruben Kidde

Han peger særligt på det paradoksale i, at Venstre-viceborgmesteren Jan E. Jørgensen, som også er formand for By- og Miljøudvalget, er tilfreds med et lavere ambitionsniveau end statsministeren.

- Udvalgsformanden er også folketingsmedlem for Venstre, men han er med på en noget mere konservativ Frederiksberg-målsætning, siger Ruben Kidde og tilføjer:

- Vi er andre, som ser en udvikling, der foregår hurtigere, og derfor er det for pobert at have en 20 procents målsætning.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik