Forskere fra Instituto Superiore Mario Boella i Torino i Italien kigger på parkeringsløsninger på Frederiksberg.

Frederiksberg: Udenlandske forskere kigger på parkering

Frederiksbergs digitale parkeringssystem har vakt stor interesse i udlandet. Torsdag var italienske forskere på besøg.

Det digitale parkeringssystem på Frederiksberg er med helt i front, når det kommer til såkaldt intelligent parkering også kaldet Smart City. Derfor var der i dag besøg hele vejen fra Italien, hvor forskere fra Instituto Superiore Mario Boella i Torino blev vist rundt på Frederiksberg.

- Det er interessant at se, hvordan parkeringen er løst på Frederiksberg. Det er effektivt og i stor skala. Ofte ser vi kun løsningerne rullet ud i lille skala, forklarer Francesco Ferrero, der er Smart City-forsker fra Torino i Italien til TV 2 Lorry. 

På Frederiksberg er parkeringen 100 pct. digital. Det betyder blandt andet, at man ikke kan betale med mønter for sin parkering i p-standerne. Til gengæld kan man betale med mobilen eller ved at indtaste sin nummerplade. En løsning, der også for nylig blev indført i Københavns Kommune.

Parkeringssystemet på Frederiksberg fungerer ved, at en såkaldte ”hub” - en slag database - indsamler data fra de forskellige betalingsmetoder for parkering. Det er fx oplysninger om betaling via mobil-app's eller indtastning af nummerpladen i p-automaterne.

Med disse data kan man få indblik i billisternes adfærd. Man kan se, hvor de parkerer, hvad tid på dagen de parkerer og hvor længe de holder parkeret. Den indsigt i data er meget værdifuld for byplanlægningen. Det er netop den løsning, der er interessant for de italienske forskere.

-  Vi er meget interesserede i at se, hvordan man på Frederiksberg bruger de indsamlede data i byplanlægningen, og hvordan man derigennem bedre kan planlægge parkering i et specifikt område, siger Francesco Ferrero, og fortæller han blandt andet er på udkig efter idéer, som kan indgå i en lignende italiensk løsning.

Intelligent parkering eller Smart City er interessant for både danske og europæiske byer, for det kan være med til at optimere det trafikale flow. Hvis man kender bilisternes vaner i meget detaljeret grad, kan man bruge oplysningerne til at nedbringe trængslen i storbyerne.

Udenlandske undersøgelser har vist, at op mod en tredjedel af trængslen i storbyerne skyldes bilister, som cirkulerer rundt efter en parkeringsplads.  

På Frederiksberg er det ikke første gang, at man viser parkeringssystemet frem for udenlanske gæster. Der har også været besøg fra Norge og Finland.