Thomas Lykke Pedersen, borgmester, Fredensborg (Socialdem.) satser på, at investeringerne kommer tilbage i form af øget turisme Foto: Lorry

Fredensborg bliver brandet i julefilm

Fredensborg bliver brandet i julefilm. I aftes vedtog et solidt flertal i Fredensborg Byråd at støtte den nye familiefilm »Familien Jul« med en million kroner.

En stor del af indspilningerne skal foregå i Fredensborg, og filmen vil blive vist i landets biografer i julen 2014 og på DR mellem jul og nytår 2016, hvor der forventes over 1,5 million seere. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Dermed håber politikerne i byrådet, at filmen vil placere Fredensborg på det nationale landkort og være med til at brande kommunen som et attraktivt sted at bo for børnefamilier.

- Vores støtte skal derfor ses som en investering i fremtiden, og vi regner bestemt med, at vi med årene vil kunne se, at pengene kommer tilbage i form af øget turisme, bosætning og handel til glæde for borgerne i byen og det lokale erhvervsliv, siger borgmester Thomas Lykke Pedersen (S), der blandt andet skeler til den sydsvenske by Ystad, der har oplevet øget turisme som følge af Wallander-serien.

Professor ved Department of Marketing på CBS, Torsten Ringberg, fortæller, at kvaliteten af en film har en afgørende betydning for, om byen, den er optaget i, bliver brandet godt.

- Det kommer an på, om filmen bliver set af mange. For eksempel har de newzealandske byer nær ved områderne, hvor Ringenes Herre-filmene er blevet optaget i, tjent millioner på filmenes succes, siger han.

Kommunen har valgt at støtte filmen, der ligger i spændingsfeltet mellem »Min Søsters Børn« og »E.T.«, med en million kroner ud af et samlet budget på 15-17 millioner kroner.

Langt størstedelen af budgettet er finansieret, og filmselskabet bag, Pixy Film Aps, håber, at det lokale erhvervsliv i Fredensborg Kommune vil hjælpe med den sidste del af støtten.