Foto: Thomas Lekfeldt - Scanpix

Frank Jensen vil stille nye krav til forurenende havnebusser

Det er bestemt ikke miljøvenligt at sejle en tur med havnebussen i København. Ved det kommende udbud vil overborgmesteren kræve miljøvenlig drift.

Sidste år slog de gule havnebusser passagerrekord. I alt 885.000 passagerer tog turen mellem de ni stoppesteder fra Teglholmen til Refshaleøen.

Desværre er de populære havnebusser nogle miljøsyndere. De udleder i alt et halv ton partikler om året. Faktisk udleder de i alt fire havnebusser hele 15 procent af al den NOx og 65 procent af alle de partikler, som Movias busruter – 33 kørende plus havnebusserne – udleder.

Det vil socialdemokraterne i Borgerrepræsentationen nu forsøge at få lavet om på.

- Det passer rigtig dårligt til Københavns grønne image, at havnebusserne sviner og skader miljøet, siger overborgmester Frank Jensen.

Vil kræve rene færger ved næste udbudsrunde

Havnebusserne skal i udbud til efteråret, og overborgmester Frank Jensen vil sætte krav til, at driften bliver miljøvenlig. 

Prisen på at skifte til miljøvenlige havnebusser er ikke beregnet. Et groft skøn siger dog mellem 10 og 20 millioner kroner.

Men først skal der indhentes erfaringer fra vores nordiske nabolande, hvor rene el-færger er ved at brede sig. Også i Danmark vil for eksempel overfarten mellem Helsingør og Helsingborg overgå til ren eldrift senere i år.

- I København har vi planer om at udskifte samtlige busser, der kører i byen, med elbusser i løbet af de kommende år. Nu er turen kommet til havnebusserne. Det er en mærkesag for mig at begrænse luftforureningen i København, så børn og voksne kan trække vejret dybt og frit, siger overborgmester Frank Jensen.

De nye havnebusser på el, brint eller hybrid vil være klar til at blive søsat i 2020.

Læs også Havnebusser udleder 85 gange flere partikler end bybusser