Foto: Mads Nissen / Scanpix

Frank Jensen vil forbyde nye dieselbiler i København

Københavns overborgmester vil forbyde nye dieselbiler fra 2019. - Det er ikke på toppen af min liste for, hvor ambitiøst det kunne være, siger forsker.

Hvis du køber en splinterny dieselbil efter 1. januar 2019 kan du glemme alt om at køre til og fra arbejde i København i den.

I hvert fald hvis det står til overborgmester Frank Jensen, Soc.dem, som i et udspil om luftforurening i hovedstaden vil forbyde nye dieselbiler i byens miljøzone. Det skriver Politiken.

Det er ikke nogen menneskeret at forurene luften for andre. Derfor skal vi have dieselbilerne udfaset

Frank Jensen, Soc.dem, Overborgmester i København

- Det er ikke nogen menneskeret at forurene luften for andre. Derfor skal vi have dieselbilerne udfaset, siger Frank Jensen til Politiken.

Forbuddet vil kun gælde dieselpersonbiler registreret efter 1. januar 2019. Nuværende ejere af dieselbiler vil fortsat have lov til at køre deres ældre og ofte mere forurenende biler ind i miljøzonen. 

Læs også Bekymrede naboer: Her skal der bygges en asfaltfabrik

Frank Jensen medgiver, at det er "indgribende" og "kontroversielt" at sætte ind mod privatbilisterne i København.

- Men jeg gør det, fordi jeg ved, at det kommer til at betyde noget for de mange, mange københavnere, der får luftvejssygdomme, siger Frank Jensen til Politiken.

Jeg gør det, fordi jeg ved, at det kommer til at betyde noget for de mange, mange københavnere, der får luftvejssygdomme

Frank Jensen, Soc.dem, Overborgmester i København

Hvert år dør cirka 80 københavnere, primært ældre og svagelige, for tidligt på grund af luftforurening fra lokale kilder, herunder omkring 20 på grund af udledning af kvælstoffer fra vejtrafik, viser forskning.

Udspillet fra Frank Jensen kommer, netop som kommunalvalgkampen spidser til, og lægger desuden op til at begrænse antallet af brændeovne i københavnske hjem, at overgå hurtigere fra dieselbusser til elbusser samt at få de mange krydstogtskibe, der gæster hovedstaden, til at bruge elektricitet i stedet for diesel, når de skal holde strøm og varme gående.

Også dieseldrevne vare- og lastbiler bliver ramt. De skal ifølge Frank Jensen leve op til EU's standarder for, hvor meget biler må forurene - de såkaldte euronormer.

Varebiler skal leve op til euronorm 4 - den tredjestrengeste norm - mens lastbiler skal leve op til den strengere euronorm 5. I 2023 og 2027 vil overborgmesteren skærpe kravene yderligere. 

Læs også Så mange københavnere gider ikke ny grøn affaldsordning

Forsker: Det kunne være strammere

Steffen Loft, institutleder og forsker i luftforurening på Københavns Institut for Folkesundhed, kalder udspillet "et vigtigt signal" om, at diesel skal udfases i København, men kritiserer overborgmesteren for at lade de gamle og mest forurenende dieselbiler køre videre i København og nedlægge forbud mod de nyeste og mere miljørigtige modeller.

Det er svagt. Forslaget kunne godt være mere restriktivt over for varebiler på diesel

Steffen Loft, forsker i luftforurening på KU

- Det er svagt. Forslaget kunne godt være mere restriktivt over for varebiler på diesel. Og der er slet ingen restriktioner på dieseldrevne personbiler ud over de nye biler, der måtte blive købt efter 2019. Det er ikke på toppen af min liste for, hvor ambitiøst det kunne være, siger Steffen Loft til Politiken.

For Frank Jensen handler det om at gøre det, han finder "realistisk" på nuværende tidspunkt, siger han til Politiken.

En skærpelse af kravene til miljøzonen kræver en lovændring og dermed et flertal i Folketinget.

Lykkes det ikke, vil Frank Jensen i stedet fordoble prisen på en parkeringslicens på 2.300 kr. til folk, der køber en dieselbil efter 1. januar 2019. 

Læs også By & Havn frikendes for paddemassakre på Amager Fælled