Det kommer til at koste en afgift at benytte den kommende Kronprinsse Marys Bro. Foto: TV 2 Lorry

Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund kan ikke klare trafikpresset. Det skal Kronprinsesse Marys Bro afhjælpe. Foto: TV 2 Lorry

1 af 2

Skatteminister: Fradrag til pendlere der bruger ny fjordbro

Skatteminister positiv over for forslag om at lade pendlerne få fradrag, lige som det gælder for andre betalingsbroer.

Godt nyt til de pendlere, som dagligt kommer til at bruge den kommende Kronprinsesse Marys Bro mellem Frederikssund og Hornsherred til og fra arbejde

Skatteministeren, Venstres Karsten Lauritzen, synes nemlig,  at det giver god mening at lade pendlerne få et fradrag.

Kronprinsesse Marys Bro er en ca. 1,4 km lang højbro, der kommer til at gå mellem Marbæk syd for Frederikssund og til Tørslev Hage.  

En forbindelse over Roskilde Fjord, som pendlerne længe har kæmpet for. Mange har dagligt oplevet at sidde fast i trafikpropper på og ved den eksisterende Kronprins Frederiks Bro.

Men hvor det er gratis at køre over Kronprins Frederiks Bro, kommer man til at betale en afgift for at køre over Kronprinsesse Marys Bro.

Pendlerne kan dog muligvis se frem til lidt lavere udgifter.

I et svar til partifællen Hans Andersen lægger skatteminister Karsten Lauritzen op til, at man indfører samme type fradrag, som der gælder for Storebæltsforbindelsen og for Øresundsforbindelsen. Her er der tale om standardfradrag.

Det er endnu for tidligt at sige, hvor stort fradraget for den nye bro bliver. Det afhænger blandt andet af broafgiftens størrelse, og hvilke rabatordninger der er.

Og fradraget er altså ikke vedtaget endnu. Skatteministeren tilkendegiver alene, at han mener, det er "velbegrundet", som han udtrykker det.

Han vil nu tage kontakt til Transportministeren.

Der er endnu nogle år til broen står færdig. Først i 2019 forventer man, at den åbner for trafik.

Den er en del af en 10 kilometer lang fjordforbindelse, som består af en fire-sporet motortrafikvej.

Projektet blev vedtaget i Folketinget i december 2014, og det koster cirka to milliarder kroner.