Arkivfoto Foto: TV2/Lorry

Forventninger til pleje skal afstemmes

Det er brugernes tilfredshed, der afgør, om hjemmeplejen fungerer i København.

Derfor vil Københavns Kommune nu igangsætte en indsats, der skal sørge for, at borgernes forventninger ikke overstiger den service, som kommunen kan levere.
      Og det begejstrer ikke sektorformand i FOA Karen Stæhr:
      - Jeg synes, at det er en omvendt måde at gøre det på, at man går ud og taler med borgerne om, at de ikke skal have for høje forventninger og tro, at man derved kan øge oplevelsen af kvaliteten med hjemmeplejen.
      Det kan give større tilfredshed Københavns Kommune gennemførte sidste efterår en brugerundersøgelse, der viste, at tilfredsheden blandt borgerne ikke levede op til kommunens målsætninger.
      Forventningsafstemning kan give mere tilfredse borgere, men hjemmehjælpen bliver ikke bedre, lyder vurderingen fra seniorforsker ved institut for velfærdsforskning Tine Rostrup:
      - Det er nok svært at sige, at det er kvaliteten, man har skubbet i den rigtige retning. Det handler mere om, at man sænker forventningerne, og når man så får en lidt bedre service, end den man havde forventet at få, så bliver man da også mere tilfreds.
      Borgmester: Der skal forventningsafstemmes Det er helt i orden at arbejde med borgernes forventninger for at forbedre den kommunale hjemmepleje i København, siger Københavns sundheds- og omsorgsborgmester Ninna Thomsen:
      - Jeg mener ikke, at det handler om at sænke forventninger, men om at afstemme dem. Vi skal være meget tydelige om, hvad det er for en hjælp, borgerne kan få, så de ikke bliver skuffede.
      For at undgå, at borgerne bliver skuffede, så er det vigtigt, at de har ordentligt kendskab til det produkt, kommunen kan levere, siger borgmesteren:
      -Jeg tror ikke, at borgerne har haft for høje forventninger. Jeg tror nogle gange, at borgerne tror, at tingene er på en bestemt måde, og det er de i virkeligheden ikke, siger Ninna Thomsen.