Socialdirektør i Københavns Kommune Anders Kirchhoff beklager, at nogle afgørelser ikke er blevet ekspederet hurtigst muligt. Foto: Scanpix

Forvaltning forsinkede bevidst handicapsager

Medarbejderne har bevidst holdt afgørelserne tilbage i flere uger for ikke at overskride den ugentlige målsætning.

Konkret har medarbejderne i forvaltningen undladt at sende en række færdigbehandlede, forsinkede afgørelser videre til borgerne. Det er sket for at leve op til et politisk mål om, at maksimalt 20 procent af de sager, der afsluttes om ugen, må have overskredet fristerne for sagsbehandlingstid. Kommunens egen revision har fundet frem til fem tilfælde, hvor medarbejderne bevidst har holdt afgørelserne tilbage i flere uger for ikke at overskride den ugentlige målsætning.

- Der er ikke nogen som helst tvivl om, at det her er i strid med god forvaltningsskik, siger advokat med speciale i socialret Mads Krøger Pramming til DR P4 København. 

Læs også Forældre til handicappede Silke: Vi bliver set som nasserøve

Københavns Kommune blev gjort opmærksom på den omtalte praksis, fordi en medarbejder i Borgerservice Handicap henvendte sig via kommunens whistleblowerordning. Medarbejderen skriver i sin henvendelse, at ' jeg har selv måtte vente to uger med at sende en færdiggjort sag ud, og jeg har kollegaer, som også har måtte vente'.

Af revisionens rapport fremgår det, at de forhalede sager ikke har haft betydning for indholdet i afgørelserne. Men forsinkelserne har betydet længere ventetid for borgeren, og det er problematisk, siger formand for Danske Handicaporganisation, Thorkild Olesen, der kalder forvaltningens forhaling 'fuldstændig uacceptabel'. 

Læs også Blodmangel i hele Region Hovedstaden

- Det betyder jo, at man går i uvished og at man bliver utryg ved, hvad der foregår. Det har en stor betydning for den enkelte borger, siger han til DR P4 København.

Socialdirektør i Københavns Kommune Anders Kirchhoff beklager, at nogle afgørelser ikke er blevet ekspederet hurtigst muligt. Siden han blev opmærksom på det i februar, er der iværksat tre initiativer, som skal bremse den praksis:

- Vi har meldt meget klart ud, at det skal stoppe med det samme. Vi har ændret vores måde at opgøre statistikker på. Og så har vi lavet et sæt meget klare retningslinjer for, hvad god sagsbehandling er og skal være, forklarer Kirchhoff, siger han til DR P4 København.

De forhalede sager handler om tabt arbejdsfortjeneste samt merudgifter til børn og voksne med handikap. Ifølge loven skal den slags sager behandles inden for 8 og 10 uger. 

Læs også Blodmangel i hele Region Hovedstaden