Først tre tog i timen i 2009

Da det nu nedlagte HUR's trafikudvalg tilbage i februar 2006 vedtog at opgradere Frederiksværkbanen til højere hastigheder og hele tre tog i timen, var planen, at der allerede fra august 2007 skulle køre nye tog, at togene skulle køre op til 100 kilometer i timen, og at der skulle være 20 minutter mellem afgangene.

Den plan er i flere omgange blevet udsat, senest til »engang i 2008«. Men nu har Movia skrevet til Region Hovedstadens administration for at fortælle, at forsøget ikke kan sættes i gang i år, skriver Frederiksborg Amts Avis.
- Det skyldes mangelen på lokomotivførere. I stedet arbejder vi på at kunne køre 20-minutters-drift, når den ny køreplan træder i kraft den 11. januar 2009, siger Movias banechef, Tommy Frost.
Movias udmelding viser, at der er et stykke vej mellem de politiske ønsker i Region Hovedstaden, som sammen med kommunerne og passagererne betaler for de lokale jernbaners drift, og situationen ude på skinnerne.
Den 21. august 2007 behandlede Regionsrådet Movias budgetforslag for 2008. Her havde trafikselskabet ikke taget 20-minutters-driften med, men regionsrådet vedtog, at de ønskede 20-minutters-driften sat i værk allerede i 2008. Men det bliver altså ikke til noget.
Tommy Frost forklarer, at man har skrevet til Region Hovedstaden for rent formelt at høre, om regionen ønsker 20-minutters-drift med på budgettet for 2009.
Hos Lokalbanen oplyser adm. direktør Rösli Gisselmann, at selvom situationen har stabiliseret sig lidt den seneste måned, så mangler man stadig lokomotivførere. Således har Lille Nord kørt efter en nødkøreplan de sidste syv måneder, hvilket betyder, at der kun køres mellem Hillerød og Snekkersten.
- Vores første prioritet er at få Lille Nord op på normal køreplan, derefter tager vi fat på Frederiksværkbanen, men 20-minutters-drift vil kræve yderligere seks til syv lokomotivførere, siger Rösli Gisselmann.
Der er især usikkerhed om, hvor mange af Lokalbanens lokomotivførere der vil søge over til DSBFirst, som pr. 11. januar 2009 overtager Kystbanen og en hel del regional trafik i Sverige.
- Nogle har sagt op og er søgt over, men omvendt er der også nogle, som har valgt at komme tilbage til os. Samtidig ser det ud som om, vi begynder at få flere ansøgninger til vores job end tidligere. Det er som om, afmatningen har sat ind, eller at folk søger ind i trygge stillinger, siger Rösli Gisselmann.