Forslag stemt ned: Trinbræt bevares

Planer om at nedlægge den lille station Søborg på Hornbækbanen blev i aftes stemt ned i Region Hovedstaden

Trinbrættet i Søborg i Gribskov Kommune bvlev reddet på tirsdagens møde i Region Hovedstaden. Foto: Banedanmark

Der blev kæmpet for yderområderne, da politikerne fra Region Hovedstaden tirsdag aften holdt regionsrådsmøde. Her skulle de nemlig tage stilling til et forslag, der indebar lukning af Søborg Trinbræt - en ministation på Hornbækbanen.

Lokaltog A/S havde ønsket stoppestedet nedlagt, fordi passagertallene er lave, og fordi banen har problemer med at få køreplanerne til at holde. Den melding havde i regionsrådets trafikudvalg støtte fra Socialdemokratiet og SF - men da det samlede regionsråd diskuterede sagen tirsdag aften, blev forslaget taget af bordet.

- Der er måske fire-fem mennesker, der får glæde ud af at bevare trinbrættet i Søborg Landsby - men det skal resten af strækningens passagerer så bøde for. Dem, der har stemt for at bevare trinbrættet har varetaget interessen for borgerne i Søborg Landsby på bekostning af resten af brugerne fra Nordsjælland, siger Martin Baden, der er medlem af Regionsrådet i Region Hovedstaden for Socialdemokratiet. 

Folk skal kunne komme til og fra arbejde

Blandt andre partier er der dog stor glæde at spore.

- Det er dejligt, at det lykkedes at redde Søborg Trinbræt. Det er jo vigtigt, at hvis folk vælger at bosætte sig uden for voldene, at så skal de også kunne komme frem og tilbage. Også i yderområderne skal folk kunne komme til og fra arbejde, siger den konservative Christoffer Buster Reinhardt til TV 2 Lorry.

Hans parti stemte sammen med Dansk Folkeparti, Venstre, Enhedslisten, Radikale, Liberal Alliance og Alternativet nej - og det var nok til at redde den lille nordsjællandske station. Tidligere optælllinger har vist, at stoppestedet kun bruges af 4 til 10 passagerer på en gennemsnitlig hverdag, men planerne var nok til, at der blev iværksat en underskriftsindsamling, der skulle forhindre lukningen.

- Nye overenskomster på området betyder, at det bliver dyrere at drive lokalbanerne om aftenen. Dermed skal vi ud og finde 800.000 om året om et par år fra nu. Men jeg vil hellere finde dem et sted, hvor der i forvejen er meget trafik - for eksempel på busruterne langs den kommende letbane, siger Christoffer Buster Reinhardt.

Formanden for Region Hovedstadens Trafikudvalg, SF´eren Jens Mandrup, var tilhænger af nedlæggelsen af trinbrættet og sagde til TV 2 Lorry forud for tirsdagens regionsrådsmøde:

- Vi forholder os til, hvad der er til gavn for de mange. Vi har problemer med rettidigheden på toglinjen, der gør at andre passagerer ikke når deres andre linjeskift til eksempelvis Kystbanen.

Tidligere aftendrift også taget af bordet

TV 2 Lorry har forgæves forsøgt at få en reaktion fra Jens Mandrup oven på tirsdagens beslutning om at bevare stoppestedet i Søborg, men Socialdemokratiets Martin Baden uddyber efter mødet:

- Den her sag har for os og SF udelkukkende handlet om at have fokus rettidighed - og det er utroligt vigtigt. Hvis bare toget kommer et minut senere ind end planlagt, kan det betyde, at passagererne mister deres næste tog eller bus - og så risikerer vi, at de fravælger den kollektive transport, siger han til TV 2 Lorry.

Ud over lukningen af Søborg Trinbræt lå der i samme sagskompleks et forslag om at etablere aftendrift tidligere på Lille Nord-banen, der går mellem Hillerød og Helsingør. Det ville have betydet afslysning af nogle enkelte togafgange, men også dette forslag blev stemt ned.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik