Forskønnelses-forening om nybyggeri: "Det er en skandale"

En ny kontorbygning står snart færdig ved siden af den fredede Østerport Station. Byggeriet får hårde ord med på vejen.

00:37

Det er byggeriet her ved Østerport i København, der møder hård kritik.

- Jeg synes simpelthen, at det er en skandale. Det hænger ikke sammen med omgivelserne, og den lyserøde farve er usædvanligt grim!

Formanden for Foreningen Hovedstadens Forskønnelse, Jakob Lange, lægger ikke fingrene imellem, når han skal beskrive det igangværende kontorbyggeri ved siden af Østerport Station i København, og han er ikke alene.

Kunstneren Per Arnoldi  konstaterer i en mail, at "det ikke tegner godt" og at det byggeri, der nu finder sted ikke kan være rigtigt. 

Jeg synes simpelthen, det er en skandale!

Jakob Lange, formand Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse.

I Berlingske kommenterede arkitekt Holger Dahl projektet således:

- En færge er ved at sejle ind i Østerport Station. Eller også er nogen gået i gang med at anlægge en serie kontroltårne til en lufthavn dér på toppen af Oslo Plads, hvor Københavns gamle Østerport engang stod.

Det er byggeriet her ved Østerport i København, der møder hård kritik. Foto: Kasper Gangelhoff

Og Foreningen Hovedstadens Forskønnelse er altså helt enig.

- Man har fuldstændig glemt det fredede Østerport. Det er en ikonisk bygning - lige over for Kastellet. Og samme sted ligger Den frie udstillingsbygning, som man har istandsat for millioner - og helt uden hensyntagen til resten af Oslo Plads mener man, at der skal knaldes et kæmpe kontorbyggeri som det der op. Hvis man ser det nordfra, så er det så stort, at det jo nærmest hænger ud over hele jernbaneterrænet, lyder det fra Jakob Lange til TV 2 Lorry.

Nedtonet byggeri

Vreden retter sig mod KHR Arkitekters 14.000 kvadratmeter store byggeri Østerport II. Det er en erhvervsbygning, som skal bruges til kontorformål, og den forventede anlægssum er på 200 millioner kroner.

Det tegner ikke godt

Kunstner Per Arnoldi

På KHR Arkitekters hjemmeside beskriver virksomheden byggeriet som "nedtonet i forhold til de mange kulturhistoriske spor i kvarteret ved at den høje del af bebyggelsen er placeret ud mod baneterrænet og tilbagetrukket fra Oslo Plads".

Læs også Øjebæ eller mesterværk? Kom med på smugkig i BLOX

Vent til det er færdigt

Kritikerne gør selv opmærksomme på, at de godt ved, at nybyggeriet ikke er helt færdigt endnu, men i sin bekymrede mail efterlyser kunstneren Per Arnoldi et svar på egen og andres bekymrede kritik af byggeriet, og vi har derfor kontaktet arkitektvirksomheden.

Svaret derfra er ganske kort:

- Vi udtaler os ikke, uden at vi har en aftale med bygherren om det. Men man kan jo ikke bedømme det, før det er færdigt, lyder det fra Lars Kragh, der er administrerende direktør i KHR Arkitekter.

Bygningen beskrives som en færge - eller en hel serie af kontroltårne i en lufthavn. Foto: Kasper Gangelhoff - TV 2 Lorry

Bygningen har inden byggestarten været igennem de sædvanlige processer. Og Foreningen Hovedstadens Forskønnelse forsøgte fra starten at bremse den.

- Vi har gjort alt. Vi er kommet med indsigelser, vi har været til borgermøder - og det oprindelige byggeri var større. De har pillet et par etager af, men det kompromis er bare ikke godt nok, siger formand Jakob Lange.

Læs også Mød arkitekten der tegnede Bellahøj - Danmarks første skyskrabere



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik