Forskere: Drop kamp for 5. spor

En ny jernbane over Køge er den bedste løsning for at forbedre jernbanekapaciteten på Sjælland, så de 10 sjællandske kommuner bør opgive kampen for det femte spor.

Det mener to af landets førende trafikforskere, der begge
peger på nybygningsløsningen som den mest fremtidssikrede
løsning.
- Min faglige vurdering er, at nybygningsløsningen er den
bedste løsning, også for Roskilde. Høje-Taavil godt nok få færre
tog, men de vil til gengæld blive bedre fordelt, så de ikke
afgår tæt på hinanden som i dag. Også for både Hedehusene og
Trekroner vil det være en fordel med nybygningsløsningen, idet
de gennemgående tog vil blive ledt over Køge, så der er bedre
plads til regionaltogene mellem Roskilde og København, siger
trafikforsker Alex Landex fra Institut for Transport ved
Danmarks Tekniske Universitet, DTU.
Han bliver bakket op af Otto Anker Nielsen, professor ved
Center for Trafik og Transport ved DTU.
- Der er ret grundigt belæg for, at en 5. sporløsning ikke er
samfundsøkonomisk rentabel, og at det derfor - i forhold til
mange andre infrastrukturprojekter - må frarådes at beslutte
dette projekt. Nybygningsløsningen ser ud til at være mere
favorabel, og da der er et større kapacitetsoverskud, og
projektet kan danne grundlag for en fremtidig ny bane mod Femern
fra Køge, så er det også mere fremtidssikret, siger han.
- Femte spor-løsningen forbedrer måske tingene lokalt på dele
af Sjælland, men den har ikke samme effekt for resten af landet,
siger Alex Landex.