Forsinkelser på Kystbanen skal halveres

De kommer ikke nær så ofte som i dag til at stå og trippe utålmodigt på perronerne og spejde forgæves efter toget. De 20 millioner passagerer, der årligt benytter Kystbanen og Øresundsbanen på den danske siden af Sundet, kan se frem til langt flere tog til tiden, når DSB First fra 11. januar overtager driften af de to baner frem til 2015, skriver Berlingske Tidende.

Rettidighed bliver et af det nye selskabs store slagnumre, når DSB First om et par uger bryder DSBs gamle monopol på Kystbanen. Antallet af forsinkelser, der skyldes personalemangel eller materielproblemer, skal halveres i forhold til i dag, lyder erklæringen fra DSB First, som i sommeren 2007 vandt et udbud og dermed retten til at køre på Kystbanen, Øresundsbanen og et stort antal lokalstrækninger i Sydsverige.
- Vi vil arbejde hårdt og fokuseret for at levere tog til tiden. Men vi har også bedre forudsætninger for at opfylde de højere mål, siger adm. direktør i DSB First, Jarl Samuelsson. Det skyldes først og fremmest, at Kystbanen vil få sit helt eget lukkede system i modsætning til i dag, hvor både banens 85 togsæt og personale betjener andre af DSBs strækninger på Sjælland. Det betyder, at der ikke længere vil opstå situationer med, at et togsæt, der f.eks. skulle have kørt på Kystbanen med afgang fra København H kl. 16, befinder sig i Roskilde som følge af store forsinkelser, mens lokoføreren er strandet et helt tredje sted. De høje forventninger til Kystbanens rettidighed betyder også, at grænsen for erstatning til forsinkede pendlere hæves. Fremover træder rejsetidsgarantien i kraft, hvis DSB First ikke kan præstere, at 92 pct. af togene kører med under fem minutters forsinkelse. I dag går der først penge ind på kontoen, hvis ikke 91 procent af togene kører med under seks minutters forsinkelse. Meningsfuld information samt forbedret rengøring under rejsen er andre af de parametre, som DSB First gerne vil konkurrere på. Hvis et tog f.eks. går i stå ude på baneterrænet, skal der efter planen strømme en forklaring ud af højttalerne senest efter 45 sekunders ophold. Men ikke nødvendigvis på dansk. Personalet følger med togene på begge sider af landegrænsen. I den anledning er der udarbejdet en stor dansk-svensk ord-manual over de mest almindelige vendinger, så der ikke opstår de store sprogforviklinger. Også indretningen af togene skal ifølge Jarl Samuelsson forbedres. I løbet af 2009 opsættes der reklamefinansierede informationstavler i kupeerne, og passagererne vil også opleve forstærkede signaler, når de arbejder med den bærbare med mobilbredbånd eller benytter mobiltelefonen. Derudover installeres der nye drikkevare-automater med et større sortimentsudvalg end i dag. Den nuværende DSB pendlertalsmand på Kystbanen, Klavs Kofod, siger, at han forventer, at DSB First er i stand til at levere en bedre service, da der er tale om en mindre organisation end DSB.
- Det er en fordel for tog til tiden, at Kystbanen kommer til at køre i et lukket system, men det ændrer ikke ved, at Banedanmark er ansvarlig for halvdelen af de fejl, der giver forsinkelser. Og det kan de jo ikke gøre noget ved. Derudover skal de køre sammen med alle de andre fjerntog på strækningen mellem Østerport og Københavns Hovedbanegård, siger Klavs Kofod. Netop konkurrencen om skinnerne på den stærkt trafikerede flaskehalsstrækning kan resultere i konflikter, når der opstår forsinkelser. Derfor er det en medarbejder fra Banedanmark, der prioriterer, i hvilken rækkefølge togene skal køre.