Forening for Frederikssundmotorvejen: Der må gøres noget nu

Som det eneste mål har en helt ny forening sat sig for at kæmpe for den motorvejsstrækning til Frederikssund, som de forlængst er blevet lovet

Rute 211 ved Stenløse er allerede i dag højt belastet med over 20.000 køretøjer pr. døgn. Her sidder man som bilist i lange køer hver dag.

Det er nu otte år siden, at det blev besluttet at gøre noget ved trængslen. Alligevel er forhandlingerne om de sidste 25 kilometer af strækningen mellem Tværvej til Frederikssund ikke kommet længere.

Nu mener borgerne og virksomhederne i Frederikssund ikke, at den tredje etape af Frederikssundsmotorvejen kan vente længere. Derfor har de stiftet foreningen ”FrederikssundsmotorvejNU”. Tidligt i morges stimlede de sammen, for at uddele flyers og skabe opmærksomhed om projektet.

- Hvis man har besluttet noget, så må man også fuldføre det. Som almindelige borgere, synes vi, at der skal være mindre snak og mere handling, siger formanden for FrederikssundsmotorvejNU, Casper Larsen, til TV2 Lorry.

Udover formandskabet er Casper Larsen også selvstændig indehaver af firmaet K-Installation ApS. For ham vil færdiggørelsen af Frederikssundsmotorvejen betyde en masse tidsbesparelse for hans virksomhed.

quote Hvis man har besluttet noget, så må man også fuldføre det. Som almindelige borgere, synes vi, at der skal være mindre snak og mere handling.

Casper Larsen, formand for FrederikssundsmotorvejNU

Han har nemlig otte biler kørende på landevejen hver dag. Og det kan være en stor udfordring, når han skal planlægge kørslen – især i myldretiden.

- Hvis vi har kunder på Amager, så bliver vi nødt til at være der før klokken syv eller efter klokken ni. Og når man sidder og planlægger en arbejdsdag for otte-ti mand, så er det rigtig svært, siger Casper Larsen.

Motorvejen er højt prioriteret

Hos Venstre er Frederikssundmotorvejen i top syv over de vejprojekter, regeringen ønsker at gennemføre. Også transportordføreren for Socialdemokratiet, Rasmus Prehn, mener, det er nødvendigt, at den sidste del af motorvejen bliver færdiggjort.

- Det er en af de motorvejsstrækninger, der er allermest behov for i Danmark. Og det er et af de projekter, der vil give den bedste samfundsmæssige forretning. For investerer vi penge der, er det også der, hvor vi får flest penge igen, siger Rasmus Prehn til TV2 Lorry.

quote Jeg skubber meget på, at vi får gennemført sidste etape af Frederikssundmotorvejen. Der er ingen tvivl om, at de næste, der skal have en motorvej, er Frederikssund.

Kim Christiansen, transportordfører hos Dansk Folkeparti

Dansk Folkepartis transport- og bygningsordfører, Kim Christiansen, er enig i, at Frederikssundmotorvejen skal være det næste projekt.

- Jeg skubber meget på, at vi får gennemført sidste etape af Frederikssundmotorvejen. Der er ingen tvivl om, at de næste, der skal have en motorvej, er Frederikssund, siger Kim Christiansen.

Slut med undskyldninger

Ifølge Venstres beskæftigelsesordfører, Hans Andersen, er grunden til at projektet endnu ikke er lykkedes, at der ikke har været bred nok opbakning på Christiansborg til at gennemføre Frederikssundmotorvejen.  

quote Der har været mange undskyldninger og årsager til, at vi ikke har gjort noget ved det. Derfor må vi vågne op, sætte os sammen og tage ansvar i fællesskab.

Rasmus Prehn, transportordfører hos Socialdemokratiet

Hos Socialdemokratiet udelukker man heller ikke, at projektet har trukket ud. Her mener Rasmus Prehn, at der snart må handles.

- Der har været mange undskyldninger og årsager til, at vi ikke har gjort noget ved det. Derfor må vi vågne op, sætte os sammen og tage ansvar i fællesskab, siger han.

Lange fremtidsudsigter

Det lader dog til, at foreningen FrederikssundsmotorvejNU må vente længe på deres motorvej.

- Jeg tror ikke, at vi kan sætte arbejdet i gang i 2018, heller ikke i 2019, for der er ingen penge til vejjusteringer i denne periode. Vi skal ind i 2020, før der er nye penge, hvis regeringens nye 2025-plan bliver vedtaget, siger Hans Andersen, Venstre.

quote Jeg tror ikke, at vi kan sætte arbejdet i gang i 2018, heller ikke i 2019, for der er ingen penge til vejjusteringer i denne periode. Vi skal ind i 2020, før der er nye penge, hvis regeringens nye 2025-plan bliver vedtaget.

Hans Andersen, transportordfører for Venstre.

Men ifølge ham, stod foreningsmedlemmerne ikke helt forgæves ved rute 211 i morges.

- Lokale initiativer er meget velkomne, og det er alt sammen med til at lægge det pres, der skal til for at sikre, at motorvejen til Frederikssund bliver gennemført, siger Hans Andersen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik