Ann Lehmann Erichsen har de senere år undersøgt danskernes forhold til black friday. Foto: Jens Thaysen - Scanpix

Forbrugerøkonom om Black Friday: Pas på dette trick

Black friday kan få selv de velovervejede til at forkøbe sig, siger forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen.

Når mange butikker om en uge inviterer til black friday efter amerikansk forbillede, vil der formentlig igen blive sat ny omsætningsrekord i Danmark.

Det skyldes ifølge forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen fra Nordea, at den menneskelige psyke har svært ved at modstå en så kortvarig og intens prisfest, som der er lagt op til.

- Der findes et begreb inden for adfærdsøkonomi, der hedder tabsaversion. 

Læs også Landsby får Danmarks første personaleløse supermarked

- Det går ud på, at vi hader at tabe penge. Og for nogen kan det føles som om, at man netop taber penge, hvis ikke man udnytter de gode tilbud.

- Det bliver kun forstærket af, at det hele er overstået på én dag. Man skal slå til her og nu for at få adgang til disse tilbud, og det forstærker trangen til impulskøb, siger hun.

Ann Lehmann Erichsen har de senere år undersøgt danskernes forhold til black friday.

Og hvor kun 17 procent af de voksne danskere shoppede på den sidste fredag i november i 2015, planlægger 42 procent at gøre det i år. 

Læs også Her må butikker fremover afvise kontanter fra klokken 20

Nogle går på tidligt og målrettet julegaveindkøb, mens andre villigt lader sig friste af et muligt impulskøb, hvis det rigtige tilbud opstår.

Og her gælder det om ikke at lade sig forblænde af de gule skilte i butikkerne og på nettet, siger forbrugerøkonomen.

- Det har vist sig, at nogle af de tilbud, man bliver stillet i udsigt, ikke er ægte, fordi varen har kunnet fås billigere tidligere. 

- Derfor skal man have sin kritiske sans med hjemmefra, så psykologien ikke driver af med os. 

Læs også Kan du se forskel? Frederiksberg-butik anklager møbelgigant for at stjæle design

- Det giver god mening, hvis man kan få noget, man alligevel skal købe, til en billigere pris. Men derfor er det stadig vigtigt, at man er godt forberedt og ved, hvad varen ellers sælges til, siger hun.

Det viser en indskærpelse, som forbrugerombudsmanden rettede til Jysk, Bauhaus og Skousen i forbindelse med sidste års black friday.

Det viste sig, at de tre butikkers rabatter var beregnet ud fra førpriser, der ikke holdt vand. 

Læs også Mads har kæmpet for billige nødder i 3 år - i dag vandt han

Forbrugerombudsmanden holder ikke selv øje med, om butikkerne overholder de gældende regler for markedsføring.

De tre nævnte sager var alle et resultat af, at årvågne forbrugere havde klaget over det, de opfattede som snyd med førpriser. 

Næsten hver anden vil shoppe på black friday

Undersøgelse viser, at 42 procent af danskerne vil jagte gode tilbud næste fredag.
Danskerne har i stigende grad taget den amerikanske handelsdag black friday til sig.
Det viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Nordea, der de seneste tre år har taget temperaturen på danskernes shoppetrang den sidste fredag i november.
Læs her, hvad danskerne mener om shoppedagen: 

- I 2015 svarede 17 procent, at de havde brugt penge på black friday-tilbud.
- 2016 var tallet steget til 28 procent, og i år svarer 42 procent af alle adspurgte voksne - svarende til to millioner danskere - at de forventer at købe en eller flere varer på tilbud.
- For de 18-65-årige er andelen endda oppe på 48 procent.
- Børnefamilier, kvinder og personer under 40 år er overrepræsenteret blandt dem, der specifikt går efter at købe julegaver den dag.
- Hver femte forventer, at der ryger et eller flere impulskøb i indkøbsvognen.

Kilde: YouGov/Nordea.
 

/ritzau/

Læs også Grådige tyve har været på togt i flere butikker