Folketinget vedtager anlægslov for Hovedstadens Letbane

Anlægsloven for Hovedstadens Letbane er endelig blevet vedtaget i Folketinget.

Det har været en hård fødsel, men nu kører Hovedstadens Letbane endelig på skinner.

Efter flere måneders tovtrækkeri blev anlægsloven for den nye letbane tirsdag vedtaget i Folketinget.

Samtlige ni partier i Folketinget stemte for den nye anlægslov, der baner vej for letbanen rundt om København.

Dermed er der sat et foreløbigt punktum i en lang og omtumlet proces, hvor borgmestrene i kommunerne omkring letbanen har beskyldt politikerne på Christiansborg for at nøle med projektet. 

Den endelig afstemning har været udskudt, hvilket skabte tvivl om hele projektet, og dagens resultat i Folketinget faldt da også på et tørt sted for de mange borgmestre i omegnskommunerne.  

- Jeg har det rigtig godt. Selv om det var en svær fødsel, så kan det sagtens blive et rigtig smukt barn, siger Glostrups Venstre-borgmester John Engelhardt til TV 2 Lorry.  

Det var en glad Glostrup-borgmester, TV 2 Lorry mødte umiddelbart efter anlægsloven blev vedtaget. 

Til august skal eksterne revisorer undersøge letbane-budgettet. Økonomien er dog blevet gransket to gange før, hvor man begge gange har konstateret, at projektet holdt sig indenfor de økonomiske rammer.  

Hvis udbuddet på det samlede projekt efterfølgende er dyrere end ventet, kan letbane-parterne i princippet afvise udbuddet og i yderste konsekvens skrinlægge letbaneprojektet.

Det bliver dog ikke tilfældet, lyder det fra Gladsaxes borgmester, Karin Søjberg Holst.

- Jeg er 100 procent sikker på, at letbanen bliver til noget. Skulle vi ende med, at udbuddet er for højt, er der nogle redskaber, vi kan tage i brug. Men det er spekulationer, siger hun til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Jeg er en rigtig glad dame. Nu er loven vedtaget, og så kan vi komme videre. Det kunne ikke være bedre.   

Det koster cirka fire milliarder kroner at anlægge Hovedstadens Letbane, der ventes at stå færdig i 2023. Letbanen skal strække sig over 28 kilometer mellem Lyngby og Ishøj. Den får 28 stationer. 

Hvis letbaneprojektet bliver en realitet, vil letbanen efter planen køre hvert femte minut i hverdagens dagtimer og hvert 10. minut om aftenen og i weekender. Man kan skifte til S-tog på seks stationer.

Letbanen vil blandt andet stoppe tæt på DTU, Herlev og Glostrup Hospitaler samt en lang række andre arbejdspladser, butikker, kultur- og idrætsanlæg.

Et letbanetog kører på el og har plads til cirka 200 passagerer, hvilket svarer til passagererne i tre-fire bybusser.

Letbanen forventes at få 13-14 millioner passagerer om året.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik