Første tur i bil: Sådan er turen over den nye Kronprinsesse Marys Bro

Den sidste del af asfalten var netop lagt på den nye forbindelse over Roskilde Fjord, da TV 2 Lorry fik lov at køre en tur over Kronprinsesse Marys Bro.

Selvom der fortsat er lidt mere over to måneder til åbningen af Kronprinsesse Marys Bro mellem Frederikssund og Hornsherred, så har de første biler allerede krydset broen over Roskilde Fjord.

Den sidste del af asfalten var netop lagt på, da TV 2 Lorry fik lov til at køre en tur over broen torsdag eftermiddag.

-Det der sker i øjeblikket, det er, at der bliver lagt det sidste asfalt lag på, og så skal der laves fuger omkring beton og asfalt. Striber bliver der lagt mandag og tirsdag i næste uge, siger Kim Axel Sørensen, der er tilsynshavende ingeniør i Vejdirektoratet, der opfører broen.

Kom med på den første køretur over den nye bro.

Lige nu er det stort set kun striberne, der mangler. Vejdirektoratet forventer en færdig bro inden for to til tre uger. Men først skal tromlerne gøre deres job på det støjabsorberende underlag.

Den nye fjordforbindelse indvies den 28. september med arrangementet Fest over Fjorden, hvor der afvikles et total udsolgt broløb, mens gående også kan få lov at krydse broen. Der åbnes for trafik den 30. september.

Se hele programmet for åbningsdagen her.

Selve højbroen over Roskilde Fjord er 1,4 kilometer lang, små 20 meter bred, består af 16 bropiller og har en gennemsnitshøjde på 22 meter.

Kronprinsesse Marys Bro er konstrueret så den i hvert fald kan holde de næste 120 år. Vejdirektoratet forventer mellem 11- og 12.000 køretøjer passerer broen per dag.

Fakta om fjordforbindelsen og betalingsanlægget 

Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund, og knap 1,4 km vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.

 

Broen indvies den 28. september med en byfest. Den 30. september kan biler køre over broen.

 

Ud over Kronprinsesse Marys Bro består projektet af 16 andre mindre bygværker.

 

Kronprinsesse Marys Bro bliver en betalingsbro. Betalingsanlægget vil være det første free flow betalingsanlæg i Danmark. Det vil koste 14 kroner for biler under 3.500 kilo og 41 kroner for lastbiler.

 

Projektets samlede budget udgør cirka 2 mia. kr.

 

 

Kilde: Fjordforbindelsen Frederikssund


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik