Først i Europa: RUC integrerer virtual reality i undervisningen

Som det første universitet i Europa integrerer Roskilde Universitet VR-simuleringer i undervisningen på en naturvidenskabelig uddannelse.

Virtual Reality bliver en del af undervisningen på den naturvidenskabelige uddannelse på Roskilde Universitetscenter. Foto: RUC Kommunikation & Presse

Med støtte fra Uddannelses- og Forskningsministeriet på 20 millioner kroner, gør Roskilde Universitet, RUC, klar til et virtual reality-projekt, der skal bruges i undervisningen.

Det bliver studerende på den naturvidenskabelige uddannelse, der får glæde af den nye undervisningsform, og det overordnede mål er at øge de studerendes muligheder for læring og styrke interessen for at uddanne sig inden for naturvidenskab, skriver RUC i en pressemeddelelse.

Læs også 300 pladser bagud: RUC klarer sig exceptionelt dårligt på verdensrangliste

- Virtual reality har et stort potentiale i undervisningssektoren som en ny undervisningsform til at fremme læringsudbyttet, og samtidig motiveres de studerende af at bruge virtual reality. Derfor er vi meget begejstrede for nu at kunne introducere den nyeste teknologi på feltet til de studerende på de naturvidenskabelige bacheloruddannelser på RUC, siger Susanne Sørensen, institutleder for Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet.

Kan undersøge kræftceller og bakterier

Teknologien kan udvide de traditionelle grænser for, hvad der kan gennemføres i undervisningen. For eksempel kan den studerende få adgang til virtuelt at øve sig på laboratorieforsøg, der normalt ikke kan gennemføres, fordi de enten tager for lang tid, er for dyre eller farlige.

Den studerende kan også i VR få visualiseret de bagvedliggende naturvidenskabelige teorier og processer og se og interagere med det, der ellers er usynligt, som for eksempel mikroskopiske celler og molekyler.

Læs også Milliondonation giver mulighed for at undersøge knogleskørhed på Sjællands Universitetshospital

Med et VR-headset kan man simulere mikroskopien og studere en kræftcelle eller en genmodificeret bakterie - og dermed visuelt illustrere noget, som kan være svært at beskrive og forstå med ord.

Kan blive frontløber

- Danmark kan blive en frontløber på det læringsteknologiske område, fordi vi i særlig grad har mulighed for at kombinere teknologi med sociale kompetencer og kritisk tænkning. Styrken ved at forankre denne her indsats på RUC er, at vi har en force inden for samarbejde og tværfaglighed. Det handler bl.a. om at forberede de studerende til en verden, hvor de både skal kunne anvende og udvikle virtuelle værktøjer, siger RUC's rektor og professor i universitetspædagogik Hanne Leth Andersen og tilføjer:

- Nu går RUC foran og viser, at vi er meget ambitiøse, når det gælder digitalisering og VR i relation til læring - men også at målet altid er vigtigere end midlet. Vi skal se på, hvordan vi bruger den nye teknologi optimalt, og her er der brug for mere forskningsbaseret viden, siger Hanne Leth Andersen.

Læs også Rektor på læreruddannelse: Dygtige unge skal ikke per automatik på universitetet

RUC har netop modtaget de første avancerede VR-headset, som er baseret på Google-teknologi. VR-simuleringerne er udviklet af den danske tech-virksomhed Labster.

Som en del af VR-projektet opretter man et forskningscenter - Center for Virtuelle Læringsteknologier - der skal forske i og kortlægge de studerendes læringsudbytte samt udvikle anbefalinger til, hvordan man bedst lærer gennem VR.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret