Flypassagerer i gebyrfælden

Flypassagerer skal efterhånden betale gebyrer for alt. Listen over gebyrer bliver længere og længere.

Som flypassager skal man se sig for. Rejsen er ikke betalt
blot ved at købe en billet. Der er gebyrer for det meste, når
man sætter sig op i en flyver.
Det er gebyr for at medbringe bagage, gebyr for at check-in,
gebyr for at få et sæde, gebyr for at komme først om bord, gebyr
for en ekstra kuffert, gebyr for at bestille flybilletten, gebyr
for at betale med kreditkort og senest: Gebyr for at flyve i
ferien.
Det skiver søgemaskinen Viviro.com, hvor man kan søge efter
flybilletter på nettet.
Kenneth Karskov fra Viviro.com nævner som eksempel på de mange
gebyrer Ryanairs seneste påfund, det uundgåelige "check ind
gebyr", som trådte i kraft i torsdags. Her opkræver den irske
gebyrgrib 40 kroner hver vej for at checke ind på nettet - eller
300 kroner (40 Euro) hver vej, hvis man venter til lufthavnen
med indtjekningen.
- Forbrugerne ville være langt bedste stillet uden alle disse
gebyrer. Hvorfor kan vi ikke få en samlet pris på rejsen oplyst,
spørger Kenneth Karskov.
Det er ikke kun lavprisselskaberne, der har opkræver gebyrer.
SAS opkræver "salgstillæg" på 50 kroner pr. person, selvom man
selv gør alt arbejdet på deres hjemmeside. British Airways
indfører nu et gebyr på minimum 80 kroner pr. strækning for at
reservere et sæde.
Og senest har tre store amerikanske flyselskaber indført et
feriegebyr. Delta Air Lines opkræver 50 kroner ekstra på
udvalgte feriedage i november og januar for at matche et
lignende gebyr hos American Airlins og United Airlines.
- I en tid, hvor flyselskaberne er trængt på økonomien synes
gebyrerne at være deres livline til hurtig indtjening. Ryanair
forventes i 2009 at tjene mere end 5 milliarder kroner på
gebyrer, og det har andre selskaber luret og taget ved lære af,
siger Kenneth Karskov.
/ritzau/