Arkiv foto Foto: TV 2 Lorry

Flertal vil finde penge til metroudvidelse

Regeringspartierne vil trylle penge frem, så man kan fortsætte anlægsbyggeriet af metroen helt ud til Nordhavnen i forbindelse med etableringen af "Cityringen". Det skriver Berlingskes netavis, B.dk. Østerbro må vænne sig til lyden af gravemaskiner og byggestøv i lidt længere tid end først beregnet.

Et politisk flertal på Christiansborg bakker nemlig op om Københavns Kommune og By & Havns ønske om også at påbegynde en metrolinje til Nordhavnen, når man alligevel tømmer Sortedamsøen og omdanner søbunden til byggeplads i forbindelse med metrobyggeriet Cityringen.
Ved at indlede byggeriet ud til Nordhavnen nu, kan man på sigt spare 300 mio. kroner, lyder beregningerne fra kommunen og By & Havn.
- Jeg er meget positiv overfor forslaget og vil kæmpe for, at vi finder pengene. Det er den gode løsning, så vi kan få folk over i den kollektive trafik. Og hvis vi ikke gør det nu, så er jeg bange for, at udvidelsen til Nordhavnen slet ikke bliver til noget. For det vil betyde, at vi på et senere tidspunkt skal finde alternative løsninger for de mange, som bruger metroen, når det nye byggeri skal indledes, siger SF's trafikordfører Anne Baastrup til B.dk.
"Der skal trylles"
Det er planen, at Københavns cityring med i alt 17 underjordiske stationer skal stå færdig i 2018. Den oprindelig plan for udvidelsen ud til Nordhavnen ligger 30 - 50 år ude i fremtiden, men hvis politikerne på Københavns Rådhus og Christiansborg kan blive enige om finansieringen, står de to metrostationer i Nordhavnen allerede klar i 2019.
Dog skal der smedes hurtigt, hvis anlægsbesparelserne på 300 mio. korner skal hives i land. Senest i januar 2012 skal regeringen og kommunen give hinanden håndslag på at finde de 700 mio. kroner, som anlægget ud til Nordhavnen koster.
- Det vil bestemt være rigtig rart, hvis vi kan finde pengene og sætte projektet i gang med det samme. For det vil også være rigtig fint, at få overstået alle de her byggerier på en gang. Men der er ikke flere penge i Infrastrukturfonden, og staten har heller ikke penge, så der skal trylles på en eller anden måde, siger trafikordfører for De Radikale, Andreas Stenberg til B.dk.
Også transportminister Henrik Dam Kristensen (S) kan se fordelen i at begynde byggeriet med det samme, men der er ikke penge i kassen til det. I dagens Berlingske åbner han i stedet muligheden for, at indtjeningen fra betalingsringen skal finansiere metroudvidelsen til Nordhavn.