Foto: Mads Claus Rasmussen - Ritzau Scanpix

Flere virksomheder viser flaget og støtter Copenhagen Pride

Copenhagen Pride Week har de sidste fem år fået flere og flere sponsorer. Virksomhederne står i kø for at vise, at de går ind for mangfoldighed.

Listen over Copenhagen Pride Weeks sponsorer er lang og tæller blandt andet så forskellige virksomheder som DSB, Joe & the Juice, ZOO, Mads Nørgaard og IBM.

Nogle af dem - som for eksempel Netto, 7-Eleven og McDonald's - vælger tilmed at hylde den festlige begivenhed ved at pynte op med regnbuefarver i flere af deres butikker i hovedstadsområdet. 

Hos Copenhagen Pride Week har man oplevet en klar tendens de sidste fem år: Flere og flere virksomheder ønsker at bakke op om organisationens kerneværdier og sponsorere begivenheden. 

- Vi er selvfølgelig bevidste om, at vi giver virksomhederne noget synlighed - for eksempel når de går med i paraden på lørdag. Men det er mit indtryk, at virksomhederne gør det, fordi de ønsker at gøre noget ægte og noget rigtigt. De hænger ikke bare et regnbueflag ud af vinduet i den her uge. De støtter op og gør noget aktivt for sagen hele året, fortæller Thomas K. Rasmussen, der er kommmunikationschef hos Copenhagen Pride Week.  

Læs også Nikita bygger pride square for tiende år

Sjældent nej tak

Copenhagen Pride Week har i år over 50 sponsorer, der både hjælper med økonomisk støtte og andre former for bidrag.

Organisationen er selv proaktiv for at skaffe sponsorer, der på den ene eller anden måde er relevante og har markeret sig på en posiitv måde i forhold til LGBTQIA-miljøet. 

I år gælder det for eksempel virksomheder Ben & Jerry’s, der har kæmpet for homoseksuelles ret til at indgå ægteskab i Australien. Iskæden satte fokus på sagen med en kampagne, hvor de stoppede med at sælge is med to ens kugler i deres butikker.

Nu er Ben & Jerry’s så ny sponsor af Copenhagen Pride Week, og i det hele taget er det sjældent, at virksomhederne siger nej tak til samarbejdet. 

Læs også Copenhagen Pride holder fast i smuk allé: Se parade-ruten her

Ikke et godt match

Faktisk sker det oftere, når det er virksomhederne selv, der henvender sig for at blive sponsor af Copenhagen Pride Week.  

- Nogle gange må vi sige, at det ikke er et godt match. Oftest sker der det, at vi holder et møde med en virksomhed, og undervejs i mødet går det op for dem, at der er noget, de lige skal hjem og have styr på i deres organisation. Og så kan de jo bare kontakte os igen året efter, fortæller Thomas K. Rasmussen.

Copenhagen Pride Week er i løbende dialog med virksomhederne, der sponsorer begivenheden og taler for eksempel med dem om deres personalepolitik. 

- Vi mener, at vi er med til at skabe nogle mere rummelige arbejdspladser ved at præge virksomhederne på en positiv måde. Vi stiller ikke nogle konkrete krav, men grundlæggende forventer vi da, at virksomhederne har fokus på inklusion og forstår værdien af mangfoldighed. Man skal have lov til at være den, man er, og man skal have lov til at elske den, man nu engang elsker, lyder det fra Thomas K. Rasmussen.

Copenhagen Pride Week

Fra den 13. til den 19 august 2018.
Se hele programmet for ugen her.