Flere villaejere vil indføre privat parkeringskontrol

Der holder så mange fremmede biler på en række københavnske villaveje, at beboerne nu vil hyre private parkeringsfirmaer for at få vejen tilbage.

02:22

Bilerne på villavejen holder så tæt, at skraldebiler ofte må opgive at komme igennem. Beboerne frygter, at det en dag er en brandbil, der får problemer i trafikken. Video: Martin Kiil

Der bliver parkeret rigtig tæt på de små villaveje lige syd for Langgade station i Valby. Faktisk så tæt, at det skaber reelle problemer for villaejerne.

- Det betyder jo helt konkret, at renovationsvognene ofte ikke kan komme igennem, og så er der altså en række villaejere, der ikke får tømt deres skraldespand, siger Janne Rasmussen, der er formand for grundejerforeningen Valby Nye Villakvarter.

Problemet opstår, når der bliver parkeret på begge sider af de små veje. Ofte vil en personbil kunne køre slalom igennem rækkerne af biler, men større vogne, som eksempelvis skraldevogne, kan ikke på samme måde sno sig igennem bilrækkerne.

- Det er jo ikke i orden, at folk ikke kan få fjernet deres skrald, fordi nogen holder deres biler så uhensigtsmæssigt. Jeg er overbevist om, at renovationsarbejderne gør deres bedste for at komme frem, men de skal jo ikke påtage sig risikoen for at skramme en masse biler, fordi folk parkerer, som de gør, siger Janne Rasmussen.

Vi vil gerne indføre en såkaldt privat parkeringsordning. Altså hyre et af de her firmaer, som alle bilister bander over

Janne Rasmussen, formand for grundejerforeningen Valby Nye Villakvarter

Ligesom mange andre grundejerforeninger har Valby Nye Villakvarter søgt Københavns Kommune om 3-timersparkering, for at få begrænset den fremmede parkering på deres villaveje. Men som de fleste andre, så har beboerne i Valby fået nej fra kommunen, blandt andet fordi kommunen ikke har afsat penge til ny skiltning i de parkeringsramte områder.

I stedet har en række grundejerforeninger derfor nu sendt en ny type ansøgning afsted til kommunen. De har nemlig allieret sig med et privat parkeringsselskab, som gerne vil opsætte skilte, hvis de til gengæld må udskrive parkeringsafgifter, til de der holder i området i mere end tre timer.

- Vi vil gerne indføre en såkaldt privat parkeringsordning. Altså hyre et af de her firmaer, som alle bilister bander over, når de får sådan en lille skrivelse i vinduet om, at de har holdt ulovligt parkeret, siger Janne Rasmussen

- En 3-timersparkeringszone vil nemlig være en rimelig god hindring mod de bilister, der  kommer om morgen, stiller bilen og tager S-toget videre, for så at komme tilbage om eftermiddagen og hente deres bil igen, siger Janne Rasmussen.

Parkeringsproblemer findes på mange villaveje

Det er ikke kun i Valby, at villaejerne døjer med mange parkerede biler. I mandags beskrev TV 2 Lorry, at situationen var nærmest identisk for både villaejerne omkring metrostationen Amager Strand og for naboerne til Ørestaden.

Siden da har seere fra ni villaområder i Københavns kommune kontaktet os, fordi de oplever det samme, ligesom seere fra fire områder i nabokommunerne føler sig plaget af mange pendlerparkeringer.

Det er klart, at når der er en parkeringszone lige på den anden side af banelegemet, så er det attraktivt at køre herover at holde, for her er det jo gratis

Janne Rasmussen, formand for grundejerforeningen Valby Nye Villakvarter

- Da jeg så indslaget, så tænkte jeg, at det jo er fuldstændig samme problem, de havde på Amager, som vi har her. Der var de fremmede bilister også pendlere, det var lufthavnsgæster, folk til cruisefærger og udenlandske feriegæster. Så det er altså nøjagtig det samme problem, som vi har her, siger Johan Dahl, der er bestyrelsesmedlem i grundejerforeningen Svanevænget, der dækker de rækkehuse og villaer, der ligger lige nord for Svanemøllen station på Østerbro.

Parkeringsproblemerne i villaområderne i både Valby og Østerbro opstod pludseligt, da kommunen indførte betalingsparkering lige op ad villaområderne, fordi kommunen ville løse parkeringsproblemer i naboområderne.

- Efter kommunen lavede den nye gule parkeringszone 1. marts 2017, der er det blevet et totalt kaos her hvor vi bor, siger Johan Dahl.

- Det er klart, at når der er en parkeringszone lige på den anden side af banelegemet, så er det attraktivt at køre herover at holde, for her er det jo gratis, siger Janne Rasmussen.

Helhedsløsninger fremfor lappeløsninger

Parcelhusejernes Landsforening ryster på hovedet over den måde, som Københavns Kommune har administreret parkeringsproblemerne på.

- Når man går ind og laver restriktioner og øger omkostningerne til at parkere et sted, så må man også vide, at så flytter folk sig, siger Allan Malskær, der er formand for Parcelhusejernes Landsforening.

- Abekatten flytter jo bare videre fra vej til vej eller fra kommune til kommune. Så det der egentlig er problemstillingen, det er, at man skal sørge for, at dem der skal ind til byen et sted fra, at de faktisk kan komme til at parkere.

Selvfølgelig skubber vi så også problemet et andet sted hen, det er da klart

Janne Rasmussen

Han opfordrer derfor til, at kommunerne tænker i helhedsløsninger fremfor at lave lappeløsninger fra sted til sted, og at de generelt set stiller langt større krav om antallet af parkeringspladser, når de giver byggetilladelser.

- Løsningen er, at når man laver nybyggeri og infrastruktur, altså stationer, nye veje eller afkørsler, at man så sørger for at der er rigeligt med parkeringsfaciliteter, siger Allan Malskær.

Problemet bliver skubbet videre

Både i Valby og på Østerbro ved beboerne godt, at hvis de får nye lokale parkeringsrestriktioner, så vil en stor del af de biler, der nu holder hos dem, formentlig finde andre steder at parkere, og altså flytte problemet videre til et nyt område.

- Selvfølgelig skubber vi så også problemet et andet sted hen, det er da klart. Men hos os er den nærmeste S-togsstation, man så kan holde gratis i nærheden af Hvidovre station. Så det vil blive flyttet helt ud på den anden side af kommunegrænsen, og så kan det da være, at det heller ikke bliver så attraktivt for bilisterne, siger Janne Rasmussen fra grundejerforeningen Valby Nye Villakvarter.

I villaområdet nær Svanemøllen station er de også i overvejelser om at ansøge om privat parkeringskontrol. Men de så hellere, at kommunen fandt en samlet løsning.

- Altså kommunen flyttede jo problemet over til os, og så er det da klart, at vi gerne vil flytte det videre. Men egentlig burde kommunen jo lave en helhedsløsning for hele området. Problemet er jo, at det her slet ikke er gennemtænkt ordentligt fra kommunens side. Hidtil har man bare lavet lappeløsninger, siger Johan Dahl fra grundejerforeningen Svanevænget.

Men da kommunen ikke vil prioritere penge til skilte i deres villaområder, så tvivler de begge på, at kommunen finder tid og overskud til at se på en samlet løsning. Derfor kan der altså være privat parkeringskontrol på vej til en række københavnske villaområder.

- Hvis kommunen ikke har ressourcer til det, og hvis de i givet fald skal tage pengene fra andre kasser, der måske er mere nødlidende, så må vi jo bare sige, at hvis de kan acceptere, at der er nogle andre, der står for parkeringsløsningen, så kan jeg godt leve med det, siger Janne Rasmussen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik