Flere trafikforsøg er på vej til Nørrebro

I kølvandet på lukningen af Nørrebrogade sker der flere trafikale justeringer i bydelen. Teknik- og Miljøudvalget besluttede i går at ensrette Elmegade og lave spærring på Mimersgade. Det erfarer Berlingske Tidende.

Københavnske bilister
kan se frem til yderligere justeringer af trafikken på Nørrebro.
Hastigheden på Nørrebrogade - på de strækninger, hvor der stadig
kan køre biler - skal nedsættes til 40 kilometer i timen, og så
skal biltrafikken reguleres på Mimersgade og Elmegade. Det blev
i går vedtaget i Københavns Teknik- og Miljøudvalg, der stemte
ja til en række tiltag og tilpasninger som anden etape af det
igangværende trafikforsøg med lukning af Nørrebrogade. Planen
er, at justeringerne skal gennemføres inden udgangen af maj i
år. Trafik- og Miljøborgmester Klaus Bondam (R) glæder sig over,
at anbefalingerne til yderligere tiltag for den »nye«
Nørrebrogade blev vedtaget, siger han i en skriftlig kommentar.
»Vi har nedsat biltrafikken med 40 pct., mens cyklisternes antal
er steget 15 pct. Det mener jeg, er en succes, men jeg er
samtidig helt klar over, at der er plads til forbedringer, og
dem sætter vi ind med nu,« siger borgmesteren. Det skriver
Berlingske Tidende. Trafikforsøgene på Elmegade og Mimersgade
indebærer, at Elmegade ensrettes mod Nørrebrogade, men med
modsatrettet cykeltrafik, og at Mimersgade spærres for
gennemkørsel nord for Hamletsgade. Disse to initiativer
iværksættes for at modvirke den ekstra trafik, der er opstået på
de to sideveje, efter lukningen af Nørrebrogade. Og borgmesteren
erkender, at der netop har været »uheldige afledte effekter« af
forsøget. »Når vi regulerer trafikken, som vi gør på
Nørrebrogade, så vil dele af den trafik blive ledt et andet sted
hen. Det er dog kun dele af trafikken, for vores tællinger viser
en generel reduktion i biltrafikken, men det vigtigste er at få
den gennemkørende trafik ud på de gader og veje, som er
indrettet til det. Og så er det jo heller ikke nogen
hemmelighed, at jeg mener, at den bedste løsning er at indføre
trængselsafgifter,« siger Klaus Bondam. Blandt de kommende
justeringer er også, at forbuddet mod ligeudkørsel ad
Nørrebrogade over Runddelen ophæves, at der indføres
korttidsparkering, og at skiltning i bydelen forbedres. Det
skriver Berlingske Tidende.