Ny indsats mod højresvingsulykker: ”Men det løser ikke alt”

01:00

Interview med Vejdirektoratet: Hvor langt rækker 1,5 mio. på landsplan til at stoppe højresvingsulykker?

En bekymrende udvikling i antallet af højresvingsulykker har udløst 1,5 mio. kroner til forebyggende tiltag. Men budskabet er stadig: vær opmærksom!

Fire dræbte og ni tilskadekomne i 2017 har fået Vejdirektoratet til at pumpe flere penge ud i kommunernes trafikkryds. I alt bliver der fordelt halvanden million kroner til forebyggelse af højresvingsulykker.

- I de her år ser vi, at der sker flere højresvingsulykker, så derfor er der god grund til at bekæmpe dem, siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets afdeling for Trafiksikkerhed og cykling, til TV 2 Lorry.

Læs også Tre simple forslag: Sådan vil man undgå højresvingsulykker

Pengene er blevet fordelt på ti kommuner som har ansøgt midlerne til hver deres forebyggende projekt. I TV 2 Lorrys sendeområde har fem kommuner fået del i pengene, herunder Herlev Kommune som har modtaget 235.000 kroner.

- Vi kan bruge pengene til at fremskynde vores projekt med at opsætte en højresvings-pil i vejkrydset ved Herlev Ringvej og Herlev Hovedgade, siger Jesper Raad Petersen, Centerchef for Teknik og Miljø i Herlev Kommune, til TV 2 Lorry.

Det handler om at sætte højresvingsulykker på dagsordenen igen.

Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets afdeling for Trafiksikkerhed og cykling

Vejkrydset er det hårdest belastede i kommunen med to tusind cyklister og halvtreds tusinde biler, der dagligt bruger krydset. Pengene skal dermed også bruges til et generelt løft af lyssignalerne og deres driftssikkerhed.

Har indført flere forebyggende tiltag

På grund af den hårde trafikale belastning har Herlev kommune over en årrække indført flere forebyggende tiltag.

Blå cykelfelter markerer, hvor cyklisterne færdes i krydset, bilernes stopstreger ligger bag cyklisternes og endelig er der separate lyskurve til cyklisterne.

- Det sidste vi mangler nu er en højresvings-pil, som gør at vi skiller cyklister og højre-svingende trafikanter fra hinanden, siger Jesper Raad Petersen.

Læs også Cyklist død efter højresvingsulykke i Herlev

Første ulykke i ti år

Så sent som i juni blev en cyklist dræbt i krydset ved Herlev Ringvej og Herlev Hovedgade, men de forebyggende indsatser må alligevel siges at virke.

Siden 2011 har antallet af uheld generelt været faldene, og dødsulykken i juni var den første højresvingsulykke i ti år.

Vi kan meget med teknik, men vi kan ikke løse alting.

Jesper Raad Petersen, Centerchef for Teknik og Miljø i Herlev Kommune

- Det er stadig én for meget. Vi gør alt hvad vi kan, men det er også vigtigt at sige, at langt de fleste ulykker skyldes manglende opmærksomhed eller fejl i trafikken. Vi kan meget med teknik, men vi kan ikke løse alting, siger Jesper Raad Petersen.

Læs også Højresvingsulykker sker i dagslys og tørt føre

Synlighed inden 2018

Resultatet af Vejdirektoratets halvanden million vil være synlig i kommunerne inden 2018. Men Vejdirektoratet deler stadig Herlev Kommunes overbevisning om, at tekniske løsninger ikke klarer alt.

- Pengene kommer selvfølgelig ud i trafikken og gør forhåbentlig cyklisterne mere trygge. Men det handler også om at sætte højresvingsulykkerne på dagsordenen igen. Cyklisterne skal blive ved med at huske, at de skal gøre opmærksom på sig selv. Og så skal lastbilchaufførerne huske – igen igen - at være ekstra opmærksomme når de svinger.

Kommuner der får penge til at forebygge højresvingsulykker

København: 300.000 kr.
Gennemgang af kommunens cykel Plus-net og markering af overkørsler

Herlev: 235.000 kr.
Opsætning af højresvings-pil og løft af signal ring

Køge: 213.000 kr.
Etablering af blåt cykelfelt i 8 signalkryds langs Københavnsvej / Ringvejen

Roskilde: 130.000 kr.
Etablering af gennemført cykelsti og fortov Klosterengen / Rørsangervej

Tårnby: 80.000 kr.
Etablering af afkortet cykelsti eller etablering af før-grønt Englandsvej / Ugandavej

Læs også Ny indsats mod højresvingsulykker