Alt fra glutenfri æbleskiver til laktosefri mælk går som varmt brød i supermarkederne.
Siden 2013 er flere kæder begyndt at satse på "fri-for" varer og bruge hyldemeter på den slags varer.
- Der er ingen tvivl om, at produkter, der har særlige egenskaber, vinder stort indpas lige nu. Vi ser det i reklamer og på hylderne, siger ernæringsekspert Preben Vestergaard Hansen fra Professionshøjskolen Metropol til Politiken.
En opgørelsen fra Innova Market Insight tidligere i år viser, at fire ud af fem af alle nye glutenfri produkter, der er blevet lanceret i de seneste fem år, kom på markedet i 2013 og 2014.
Alene i år har Coop lanceret 15-20 nye fri for-varer, så man nu er oppe på 70 fri for-produkter.
- Der er ingen tvivl om, at der er et meget stort potentiale for fri for-varer de næste mange år, siger kategoridirektør i Coop Michael Christensen til Politiken.
Og der er flere end bare allergikere, der vil have "fri-for" varerne. Hvor mad tidligere bare skulle mætte, er mad nu noget, vi skaber vores identitet igennem, mener ernæringsekspert Preben Vestergaard Hansen.
Rema 1000's indkøbsdirektør, Anders René Jensen, kalder fri for-varer for livsstilsprodukter. Rema 1000 oplever årligt en tocifret vækst i salget af "fri for"-varer.
Formanden for Dansk Cøliaki Forening - for danskere med glutenintolerans - Edna Stage glæder sig over de mange nye gluten- og laktosefri produkter i supermarkederne.