Arkivfoto af et tætpakket metrotog. Foto: Simon Bohr - Ritzau Scanpix

Flere hopper på metroen: Nye tog skal løse trængselsproblem

Passagertilvæksten i metroen fortsatte i 2017, og de mange passagerer skaber trængsel i metroen.

Flere og flere springer på metroen.

I alt 63,5 millioner passagerer rejste i 2017 med metroen, og dermed fortsætter den stabile passagervækst i metroen med cirka fire procent i forhold til 2016.

Det oplyser Metroselskabet i en pressemeddelelse, hvor det samtidig fremgår, selskabet sidste år fik et overskud på 320 millioner. kroner. Det er 101 millioner kroner bedre end budgetteret.

Det stigende antal passagerer er dog lig med stigende trængsel. Særligt på strækningen til/fra Forum til hhv. Islands Brygge og Amagerbro er der trængsel i myldretiden.

Læs også Se kortet: Så travl bliver din metrostation i fremtiden

Vil indkøbe nye tog

Derfor har Metroselskabets bestyrelse valgt at investere to milliarder kroner i en plan, som skal udvide kapaciteten på metrolinjerne M1 og M2 i løbet af de kommende år.

- Vores passagerer har sikret os en stabil fremgang i 2017, og det er vi naturligvis taknemmelige for. Men for at der bliver god plads til endnu flere passagerer i de kommende år, iværksætter vi nu en plan, så vi fremtidssikrer M1 og M2 ved blandt andet at indkøbe flere tog, siger Jørn Neergaard Larsen, der er bestyrelsesformand i Metroselskabet.

Ud over indkøb af nye tog, som bevirker at flere tog kan sættes i myldretiden, vil de eksisterende tog gennemgå ekstra vedligeholdelse, og der vil blive ændret på sædeopstillingen.

Læs også Nu begynder byggeriet af Sydhavnsmetroen

Metro til Sydhavn på vej

Metrobyggeriet på Cityringen er nu inde i sin sidste fase, hvor stationerne færdiggøres under jorden, mens der gøres klar til at indrette stationspladser i gadeplan. Togleverandøren testkører allerede nu på den vestlige del af Cityringen, og skinnelægningen er næsten afsluttet.

I 2017 blev der også gjort klar til et nyt metrobyggeri, da kontraktforhandlingerne på Sydhavnsmetroen blev afsluttet, og vinderne fundet. Anlægsarbejdet vil gå i gang i løbet af 2018.

02:38

Her kan du se et tidligere indslag om den kommende Sydhavnsmetro.

Luk video

Sideløbende med de kommende års investeringer i kapacitetsudvidelse afvikles Metroselskabets gæld planmæssigt, så Metroselskabet forventer at være gældfri i 2065.

- Metroselskabet foretager langsigtede investeringer og optager store lån. Det er derfor afgørende, at selskabet følger en langsigtet plan og løbende afdrager på gælden. Selskabet står med en sund økonomi, siger Jørn Neergaard Larsen.

2017 i punktform

  • 63,5 mio. passagerer rejste med metroen i 2017. Dermed fortsætter den stabile passagervækst i metroen med cirka 4 procent i forhold til 2016.
  • Metroselskabet fik et overskud på 320 mio. kr. Det er 101 mio. kr. bedre end budgetteret.
  • Metroens operatør sikrede en høj driftsstabilitet på samlet set 99,2 procent.
  • Metroselskabets bestyrelse har besluttet, at der skal anvendes to mia. kr. til reinvesteringer og udvidelse af kapaciteten på metrolinjerne M1 og M2.
  • Byggeriet af Metro Cityringen (M3) og Nordhavnslinjen (M4) er nu inde i den sidste fase. Her er fokus på tekniske installationer og færdiggørelse af stationer/stationspladser.

    Kilde: Metroselskabet