Foto: TV2/Lorry

Flere får bil: Sådan ser det ud i din kommune

Flere har fået adgang til bil. Se hvordan din kommune placerer sig, når det samlede bil-regnskab gøres op.

Andelen af husstande med adgang til bil vokser.

I hovedstadsområdet er det særligt i Egedal og Lejre, turen på fire hjul for mange er en del af hverdagen.

Den største stigning siden 2007 er i hovedstadsområdet sket i Herlev og Hvidovre, hvor henholdsvis 3,3 og 2,9 procent flere husstande har fået adgang til bil.

Det viser en ny Momentum-analyse, der er lavet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

I 2007 havde 58,8 procent af husstandene i Danmark adgang til en bil. I 2015 var det tal steget til 60,3 procent.

De største stigninger er sket i land- og yderkommunerne, og det kan især forklares med, at behovet for at have en bil er større i landområderne end i byerne.

Det mener Mogens Fosgerau, professor på Institut for Transport ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

- Hvis man bor i hovedstadsområdet eller de andre store byer, så er afstandene typisk kortere, og cyklen er relevant for mange flere ture end på landet. I store byer har man også et fintmasket kollektivt trafiknet, som man ikke har på landet. Samtidig er det dyrt og besværligt at parkere bilen i byen, så den bliver mindre attraktiv, siger Mogens Fosgerau til Momentum.

Helt i bund på listen over alle landets kommuner placerer Frederiksberg og København sig.

I København har bare 28,8 procent af husstandene adgang til bil, mens det samme gælder 36,4 procent af husstandene på Frederiksberg.

Det er en stigning på henholdsvis 0,3 procent i København og en tilbagegang på 0,4 procent på Frederiksberg.

Og der er en god forklaring på, at borgerne i de store byer er mindre tilbøjelige til at drøne rundt på fire hjul, end husstandene længere ude på landet er det, lyder vurderingen fra Mogens Fosgerau:

- Hvis man bor i hovedstadsområdet eller de andre store byer, så er afstandene typisk kortere, og cyklen er relevant for mange flere ture end på landet. I store byer har man også et fintmasket kollektivt trafiknet, som man ikke har på landet. Samtidig er det dyrt og besværligt at parkere bilen i byen, så den bliver mindre attraktiv, siger Mogens Fosgerau, til Momentum.

Kun fire kommuner på landsplan har fået dårligere adgang til bil. Det er i Egedal (-0,1), Frederiksberg (-0,4), Hørsholm (-0,5) og Gentofte (-0,5).

 

Andel husstande med rådighed over mindst én bil i 2015 fordelt på kommuner:

Egedal                                                   78,7%                                   

Lejre                                                       77,5%

Allerød                                                  76,0%

Solrød                                                    75,1%

Stevns                                                    73,8%

Gribskov                                               73,6%

Frederikssund                                   72,1%

Greve                                                      70,7%

Dragør                                                    70,6%

Vallensbæk                                          69,6%

Furesø                                                     69,0%

Hørsholm                                              69,0%

Halsnæs                                                 68,2%

Fredensborg                                        67,4%

Rudersdal                                              67,2%

Hillerød                                                   66,9%

Køge                                                          66,1%

Roskilde                                                  61,6%

Helsingør                                               60,1%

Høje-Taastrup                                     59,8%

Gentofte                                                 58,4%

Ballerup                                                   58,2%

Tårnby                                                       57,9%

Herlev                                                       56,6%

Glostrup                                                   55,6%

Lyngby-Taarbæk                                  54,9%

Ishøj                                                             54,3%

Gladsaxe                                                   54,0%

Hvidovre                                                   53,9%

Brøndby                                                     53,5%

Rødovre                                                     52,5%

Albertslund                                              52,0%

Frederiksberg                                         36,4%

København                                               28,8%