Flere cyklister husker lygterne

Danske cyklister er blevet bedre til at huske lygterne, når de
bevæger sig ud på de mørke veje. I 2004 kørte knap hver tredje
uden lys på i mørke, men det tal har ændret sig til det bedre på
fem år. Nu kører cirka hver sjette cyklist uden lygter. Det
viser en ny lygtetællingsopgørelse fra Dansk Cyklist Forbund
foretaget i uge 48 landet over. I mange år har andelen af
cyklister uden lys ligget fast mellem 25 og 30 procent.
- Heldigvis kan vi se, at danskerne er blevet mere fornuftige.
Der er god grund til at tro, at det vil have en betydning for
antallet af ulykker fremover, siger direktør i Dansk Cyklist
Forbund Jens Loft Rasmussen til Politikens forbrugersite
Tjek.dk. Han tilføjer: -Vi har allerede haft et faldende antal
cyklistulykker, men det kan også skyldes andre ting end, at
flere bruger cykellygter. Der er dog ingen tvivl om, at den
øgede brug af lygter har trukket i den rigtige retning.
Ifølge Dansk Cyklist Forbund skyldes udviklingen især to ting:
Oplysning og ny teknologi. Magnetlygter og såkaldte navdynamoer,
der sidder fast på cyklen og altid lyser, er blevet meget
populære. Desuden har Cyklistforbundet de seneste fire år kørt
kampagnen LYS PÅ - med Ludvig i skolernes 4. klasser.
- Vi ved, at børn er gode ambassadører ude i hjemmene og ofte
er med til at huske deres forældre på det med lygterne, siger
Karen Skovhus Fausbøll, som er projektleder på lygte- og
reflekskampagnen. Men selvom mange flere cyklister husker
lygterne, bruger de ikke altid lygterne rigtigt. Ifølge
Cyklistforbundet er der mange eksempler på halvflade batterier,
små lygter, der hænger og dingler og ellers gode og kraftige
lygter, der er skjult bag en jakke eller en taske i cykelkurven.
Og så kan lygterne ikke ses de 300 meter væk, som de skal ifølge
loven. Tal fra Rådet fra Sikker Trafik - fra 2997 til 2008 -
viser, at mellem hver fjerde og hver femte cykelulykke sker i
mørke eller tusmørke.